Konsten att kärna ur en TV

Nu är jag helt slut! Vilken slitsam morgon jag hade idag. Jag promenerade först till turistbyrån där jag lämnade in papper med mitt PPS nummer etc till chefen. Tur jag gjorde det idag, för när jag kom hem nyss så såg jag att hon skickat ut samma papper igen och skrev att jag måste fylla i dem. Fick dem i onsdags, så trodde inte det var SÅ bråttom...

Sen gick jag till O'Connors TV affär, de gör reparationer och grejer och ligger vid Terryland. Skulle se om de hade en gammal 70 tals TV som jag kunde ta skalet från till min installation. Det hade de inte, men sa att jag alltid kunde kolla på skroten i Liosban för där brukar de dumpa sina trasiga apparater. Hon frågade om jag hade bil, för det är ju en bit, men det har jag ju inte så jag gick som vanligt.

Frågade gubben vid grinden om jag kunde titta på TV apparaterna och det fick jag, trots att det egentligen bara är öppet för allmänheten på en lördag. Jag hittade en passande TV och bad om en skruvmejsel. Trots att det var stjärnskruvar och den han hade var rak så lyckades jag få bort bakstycket på TVn. Sen kom krånglet med att få ut inmätet som var mycket svårare än jag trott. Jag bröt bort några kablar som satt fast i bildröret och plötsligt pös det till. Jäklar, jag trodde det skulle smälla eller nåt! haha

Gick dock inte att få loss bildröret för det är en enda stor klump som satt fast i några konstiga skruvar som man behövde specialverktyg för att få loss. Två gubbar som jobbar där kom och hjälpte mig och tog fram tänger och andra verktyg, men fick ändå inte loss det, och så var det jättetrångt om plats att vrida muttrarna. Då fick jag syn på en annan gammal TV som skruvarna reda såg ut att vara lossade på, den var lite större och passade bättre, den var verkligen från 70 talet medan den första jag haft såg mer ut att vara gjord tidigt 80 tal. Nackdelen var att den låg underst i högen i den stora stålkorgen som innehöll TV skrot. De lyckades baxa ut den men höll på att få högen över sig, oj oj oj!

Ena hörnet av bildröret satt fast, som för övrigt är en enda stor gjuten glasbubbla, vilket inte jag visste, utan trodde att man kunde separera inmätet från glasskivan där fram, som jag gärna hade velat ha kvar som ett fönster. De höll på i evigheter och till slut fick de loss den! Jag tackade så mycket för hjälpen och började bära hem TV skalet. Först kändes det inte så tungt, men jag skulle ju gå över 1 km med åbäket och det var stort och man fick byta grepp hela tiden. Jag var helt slut när jag äntligen kom till college efter ett antal små vilopauser för att låta armarna återhämta sig och byta grepp.

Först hade jag tänkt sätta en monitor inne i TVn, men nu vet jag inte om det finns någon chans att man hittar något som passar i storlek. Testade i allafall att plocka in några av mina miniatyrmöbler i TV skalet och jag tycker att det ser ut lite som en teater scen eller något. Jag putsade även TVn med lite matolja så att den skulle få tillbaka något av sin forna glans ;)

image350

image351

Sen spenderade jag eftermiddagen med att måla lite mer på min tavla som jag höll på med igår. Var inte klar förrän klockan 6 och så var bussen sen som vanligt, så satt och pratade med Carina på busshållplatsen i nästan en halvtimme.

image352
Ni är jag hemma och ryggen känns stel och jag är fasligt trött, dels efter träningen igår och sen efter att ha gått flera km genom stan och till råga på allt burit det där TV skrället, men jag är i allafall jätteglad att jag fick tag på en!


Jag fick även ett mail idag från en organisation som heter IMOCA (Irish museum of contemporary art, inte att förväxla med moderna museet). De har ingen egen lokal utan anordnar utställningar på olika platser och så har de en residency award för graduates från olika konsthögskolor som jag ansökte till. Priset är ett års residency i Moxie studios i Dublin och en soloutställning 2009. De skrev att massor ansökt men att jag blivit shortlisted till awarden, så de ska komma och kolla på min degree utställning och jag måste skicka in ett statement som kan publiceras på deras hemsida. Kul!

På torsdag ska vi även fotografera tavlor till katalogen och lämna in statements på 50 ord till den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0