Framtida karriär: Bildtolkare?

Mamma hade läst en artikel om en tjej som jobbar som bildtolkare, (Vi pratade i telefon nu på kvällen) och nu håller jag på och kollar upp det lite på internet och det verkar verkligen intressant. Det är ett unikt yrke för Sverige och klassas som alternativmedicin men verkar växa hela tiden.

Man läser psykologi, bland annat Jung, och lär sig att tolka olika detaljer i klientens bilder för att få förståelse för personen i saker som denna inte kan sätta ord på, och vilket visat sig vara mycket effektivt i behandling av traumatiserade personer, hjälpa folk med bristande språkkunskaper, handikappade, invandrare etc. Det gör att man kan nysta i olika trådar och söka svar på saker man annars inte skulle komma åt. Människorna talar till bildtolkaren genom snabbt målade bilder och ger utlopp för sitt undermedvetna.

Man kan utbilda sig vid Bildtolkningscentret och metoden är utvecklad av Kristina Wennergren. Det finns bara 87 bildtolkar i sverige än så länge och man kan antingen öppna egen praktik eller kallas in till olika uppdrag etc. Låter faktiskt väldigt intressant!

Annars känns saker och ting ganska uppgivna som vanligt, jobbar 10 dagar i sträck igen efter min ledighet imorgon och tisdag. Känner mig äckligt omitiverad till att söka något jobb här i Galway som jag verkligen inte vill ha, men tiden tickar och jag får antagligen inte jobbet i Eskilstuna för de kommer säkert ge det till någon Eskilstuna bo, för jag har ju inte boende eller någonting där, och det måste jag ju fixa och de kommer bara att tycka att det blir för omständigt, så de kommer bara ta första bästa de känner...

Jag orkar inte jobba med något jag verkligen inte har någon motivation för. Många andra skulle gärna jobba som hotellreceptionist, servitris eller säljare men jag VILL INTE!!!! Fan vad omotiverad och indifferent jag känner mig, och så ska man låtsas att man bryr sig! Och så har man högskoleutbildning som inte betyder någonting, för trots att jag läst konst i fyra år så kan jag varken jobba på reklambyrå, som bildlärare, fotograf eller på resebyrå, för jag har inte de kvalifikationer som krävs!!!

Sen är jag dum i huvet som vill gå masters i fri konst i två år till och efter det kommer jag inte ha mer kvalifikationer än vad jag har nu! Mamma tycker att jag borde gå något annat istället så jag får ett yrke som bildlärare, art director, bildtolkare, curator etc, men jag VILL ju gå masters för jag är inte färdiglärd konstnär än, inte så mycket som jag vill lära mig iallafall.

Och här regnar det var eviga dag... vad ska jag göra, vad vad vad??? Jag vill inte studera nu direkt heller, för jag har aldrig tagit någon paus i mina studier, började på högskolan direkt efter gymnasiet, men samtidigt orkar jag inte jobba i något skitjobb i ett helt år som jag hatar!

Ta bort mig!

Kommentarer
Postat av: Söderlund

Sitter just nu uppe och

ska snart sova, haha. Klockan är fyra.



Händer idag då? :)



Mvh

2008-08-18 @ 03:48:01
URL: http://ventux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0