Knäck i tänderna

Idag gick vi inte upp förrän 12 igen! Fattar inte hur vi lyckats vända på dygnet så totalt... Vädret var bra, så jag och Sean gick en lång promenad på 1,5 timmar ut längs Corrib river tills vi nådde slottsruinen där ute. Jag minns att jag visade på kartan åt en massa turister var den låg när jag jobbade på turistbyrån men hade aldrig varit där ute själv. Nu ligger den ju på andra sidan floden mot var vi gick, så ska nog ta en cykeltur ut dit någon gång och kolla på den på närmare håll





Sen åt vi på japanska cafét. Jag åt vegetarisk sushi och rostat grönt te. Det var gott! Efteråt kollade jag på intressanta fotoböcker från 60 talet i Charlie Byrne's bookshop i ett tag och sen gick jag hem och kokade knäck. Fick för mig att göra det ikväll eftersom jag köpt små bakformar, som jag för övrigt aldrig sett i någon affär här förr. Jag hade ett julkort med ett micro knäck recept, men körde det i kastrull istället. Blev förvånad över hur fort det blev klart, mindre än 15 minuter och det var jättesegt! Hemma brukar vi få koka knäcken i minst en halvtimme... Kanske har att göra med att irländsk grädde är krämigare och sirapen är tjockare. Knäcken blev bubblig, men väldigt god. Ända dåliga är att den fastnar i formarna, för de är inte smörpappersformar utan bara något vanligt papper som fnasar sönder sig när man försöker dra bort det, antagligen avsett för chokladpraliner. Jaja, förutom att det sätter sig i tänderna helt så går det ju att stå ut att äta dem ändå.

Väldigt gott, väldigt onyttigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0