The lunatic is in the grass

Jag gick på Pink Floyd tribute bandet i The Rosin sen. De var skitbra, de spelade mer eller mindre perfekt och visade många av Floyds originalfilmer på en rund duk, precis som de brukade göra. Enda var väl att de verkligen inte såg ut som dem, så om man inte kollade på dem så gick det riktigt att leva sig in i musiken ;)

De körde Dark side of the moon i sin helhet, men bäst gillade jag när de spelade stora delar av Animals inklusive Dogs. Den skivan är så underskattad och en av mina favoriter. Som extranummer körde de Money, Wish you were here, Another brick in the wall och Numb. Alla sjöng med så sångaren knappt behövde sjunga och det var skitbra!

Fast ändå kunde man ju aldrig förväxla det med riktiga Pink Floyd, för när låtarna de körde blev kända så spelade de ju stora konsertlokaler och arenor med en massa specialeffekter, dockor, uppblåsbara grisar etc. och när de ännu spelade på så små klubbar som The Roisin så var det ju i slutet av 60 talet när Syd ännu var med, men de låtarna körde de ju inte. Detta till trots så var det trevligt att få höra låtarna live och drömma sig bort till tiden innan man var född/ var väldigt liten och de spelade live på riktigt. Synd att man aldrig kunde få uppleva det. Måste säga att de var riktigt vassa gitarrspelare killarna som körde ikväll. Mina öron ringer som tusan än....



Enda jobbiga på kvällen var att det var en jäkla tönt som var skitfull och skulle tjata hela tiden och skaka hand med mig och störa bandet, han höll på att bli utkastad ett par gånger men klarade sig kvar. Sean följde inte med, men han har lovat att komma med på lördag när vi ska se I'm from Barcelona.

Förresten så vann jag Ummagumma på eBay idag som jag ska få i julklapp! Nu letar jag bara efter a Saucerful of secrets. Vinyl såklart.




Kommentarer
Postat av: Ingrid

Åh, var härligt! Och gud vad jag håller med om att Animals är underskattad. Den är helt klart en favorit för mig. Tror det är för att den kom mitt emellan DSOTM och Wish you were here som blev så himlans uppmärksammade.



Och jaa, pissskitsfan att man aldrig fått se dom. Och nu är ju Richard Wright död också, så himlans tråkigt. Men jag har ialla fall sett Roger Waters! Det var helt otroligt, då var det massa The Wall, Animals, Wish you were here och sånt i första akten och sen hela DSOTM i andra. Med hur mycket effekter som helst. Så jag har ju ialla fall sett en fjärdedel av bandet, haha (och när jag låg i magen på mamma var hon på Pink Floyd i Globen, det gills ju nästan?). Har du förresten hört talas om det svenska tributebandet P Floyd? De är oerhört duktiga, har sett dom två gånger. De brukar ha en festival någonstans i nån lada i Dalarna varje sommar, haha. Jag har sett dom på Gävle Konserthus (där har de spelat flera gånger) och på Dalhalla. Om du är här någon sommar och de spelar på Dalhalla igen måste du ta dig dit! Sjukt häftigt, verkligen rätt scen för musiken. Och då var det flygplan och bomber och båtar och brinnande människor och allt möjligt häftigt!



Nu blir det här världens längsta kommentar men jag måste bara säga en sak till. Du ser ju att det är en spegel som går igen och igen och igen i en evighet på Ummagummaomslaget? Jag kanske är världens segaste som inte såg det på egen hand, men jag tycker att det är sjukt fascinerande att de alla byter position för varje spegelbild. Men det kanske du hade sett redan haha. Aja. Det var allt!

2008-12-08 @ 13:30:40
URL: http://enoughisenough.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ja, men precis, så himlans tråkigt att det ska vara så! Om dom hade hållit sams hade dom ju kunnat turnera jorden runt år efter år, som Rolling Stones. Alla kommer ju alltid vilja uppleva en Pink Floyd-konsert. Fint att dom återförenades för Live 8 dock! Och åh, har du varit där!? Häftigt att få fota själv, och vad tråkigt att det ska rivas! Animalsbilderna är så himlans häftiga. Jag tycker om Atom Heart Mother-korna också. Hoppas filmen är bra!

2008-12-08 @ 20:21:35
URL: http://enoughisenough.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag har vart på Rogger Waters!

2009-04-08 @ 14:12:09
URL: http://kixooo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0