Champagne i Philip Treacy's G hotel

Nu är jag tillbaka från en pink champagne reception i 5* G Hotel i Galway. Hotellet är obeskrivligt häftigt och designat av välkända hattdesignern Philip Treacy, som kommer från Galway och har designat hattar åt bla Sarah Jessica Parker, Linda Evangelista och Camilla Parker Bowles. Han studerade sitt foundation år vid min konsthögskola och flera jag vet i Galway känner hans familj eller honom.

The G är så annorlunda jämfört med andra 4*, 5* hotell jag varit på, de flesta andra är stilfulla, men går oftast bara i beige och brunt och är enligt mig lite för 'safe' i sin design. The G har ett rosa rum, ett spa där det ser ut som att man är i en djungel med alla växter utanför fönstren, swariwskij kristaller som glittrar under bordsskivorna, långa mattor i korridorerna med belysning som får det att likna en catwalk, stora vräkiga Alice i Underlandet fåtöljer, etc etc. Ja, tepartyt vi hade i rosa rummet var verkligen som att vara transporterad till Underlandet. De häftiga trevåningsbrickorna med alla godsaker, färgerna och den spiralformade mattan, de sköna stolarna och borden som ställts till ett långbord... Synd att jag inte tog något kort!




Vi fick ett glas pink champagne i the pink room med trevåningsbrickor som vi fick dela två och två innehållande olika slags scones, bla chokladscones, små rutor med morotskaka, rulltårta, choklad och mandelkaka etc och en våning med olika små sandwich snittar. Vi drack även te eller kaffe till det. Dessa afternoon tea brickor med tillhörande champagne och te kostar annars 500 kr för två personer, så vi var glada! Sen fick vi en runtvisning av hotellets diverse boardrooms, function room och sviter. Kul att se och jämföra med The Twelve hotel i Barna där vi var på grillparty för ett par veckor sen och även där blev runtvisade. Om man bortser från utsikten, som var finare i the G, så tycker jag nog att de dyra sviterna var aningen finare och mer rymliga i The Twelve, medan hotellets andra rum och helhetsintryck vanns av The G på alla plan!

Det var precis så annorlunda och vågat som få andra hotell vågar vara
, sedan var rummen mera lugna med ljusa färger eftersom de ville ge rum åt avkoppling men resten av hotellet var väldigt vågat och designat av Philip ner till minsta lampa eller dörrhandtag. Men... 20 000 kr för en natt i sviten? Nej, jag tror att jag får avstå ;)







Restaurangen


Kolla in www.theghotel.ie för mer information :)

Vi diskuterade en hel del om regionens turism, hotellets gäster m.m med supervisor tjejen som var vår värd och det var väldigt intressant. Jag har sagt det förr, men jag älskar verkligen alla perks vi får med turistbyrån!

Igår kväll var vi hemma hos Maria på Merchant's road på fest hela bunten och hade det otroligt trevligt! Det var stor barbeque och jag grillade tofu burgare, mycket gott! Drack Kopparbergs päroncider, Ian spelade gitarr och sjöng och vi hade det hur bra som helst! Ojojoj, vad mysigt hus de fått tag på också; Maria, hennes pojkvän och Aoife; 4 rum och bara 600 euro i månaden! Värsta kapet, hade tydligen kostat 1100 euro men blivit nedsatt till 600. Det är ju mindre än vad min och Seans lägenhet kostar, tänk om vi kunnat ha ett helt hus sådär. Jag gick hem runt ett men Aileen och Fintan stannade visst ända till halv 4. Tydligen hade polisen kommit och knackat på tillslut för att grannarna hade klagat, men då var inte jag kvar längre ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0