Konstintervju och Narnia review

Nu är jag precis hemkommen från en fika med en konstskribent från Circa art review. Hon ska skriva om mina verk från vårutställningen på konsthögskolan. De har en review av alla vårutställningar i landet i septembernumret och valde en person från varje college att uppmärksamma extra med en bild och kort recension. Hon ville prata med mig för att få en bättre bild av mitt konstnärsskap, så vi hade stämt träff i The Livingroom bar klockan 11 idag.

Michaele heter hon och är fransk, väldigt trevlig. Vi pratade i över en timme om min konst, modernism, konstklimatet på irland etc. Det gick jättebra!!! Ska bli intressant att se vad hon skriver sen, men hon sa att hon verkligen gillade mina grejer :)

Igår var vi ju på Narnia på bio också. Jag tycker filmen var bra, men väldigt våldsam för små barn. Det var mestadels stridsscenen och annat som barn nog tycker är rätt otäckt. Alla recencenter har gett den 4/5 i tidningen och sagt att den är mycket bättre än första filmen. Svaret är både ja och nej. Den är bättre på det sätt att den passar mer för äldre, funkar som vuxenfilm, liknar sagan om ringen i sin action. Samtidigt har den inte den där magiska stämningen som jag gillade med första filmen. Det där mysiga med att kliva rakt in i snölandet, förundras över Narnias skönhet etc. Här är Narnia förfallet, övertaget av elaka telmariner och djuren och träden har slutat att tala. Nu är ju detta hur boken är också, så de har gjort en bra skildring av boken, även om jag inte riktigt tycker att Susan och Peter spelar särskilt bra, men et gjorde de inte i första filmen heller. I så fall är Edmund den coolaste i filmen, Peter har bara storhetsvansinne och tror att han är bäst för att han en gång var High king. (I första filmen).

Så, ja, jag tyckte att filmen var bra, men anser ändå att kritiken mot första filmen är orättvis fär jag måste nog säga att jag föredrar den, för stämningen är bättre och så gillar jag vita häxan och mr Tumnus mer än de nya karaktärern i del 2, även om Reepicheep får mig att faktiskt börja gilla riktiga möss liiite grann, och då måste han vara bra, för jag har fobi för möss haha!!!