En Lång Fredag? Och så var det Irländsk påsk ja...

Långfredagen är här. Just idag skulle jag känna för att göra någonting kul, men så är det ju den "heliga sorgedagen" så alla pubar är stängda, man får inte servera alkohol, de flesta affärer är stängda, skolan är stängd så man kan inte gå dit och jobba i ateljen... Man får inte äta kött om man är katolik (men det är ju inte jag, fast jag äter inte kött i allafall), man får inte ha "roligt" utan ska gå i kyrkan på mässa och vandra runt och göra "the stations" där man stannar vid olika stationer i kyrkan och ber och tänker på Jesus lidande denna sista dag. Fast det är ju inte alla som gör nu för tiden.

Förra året var det min födelsedag på långfredagen. Kul. Kunde inte göra någonting! Har tänkt att sätta upp lite påskpynt men hittar inte fjädrarna jag köpte i London. De säljer ju inget påskpynt här för påsken på Irland är något av en tråkig tillställning då allt det går ut på är att tänka på kristi lidande och sedan smälla i sig ett stort choklad ägg på Söndag när fastan är över och man kan pusta ut.

Har i allafall mina små gula chicks soom jag ska sätta fram och de tre gula äggljusen, som för övrigt har stått på fönsterbrädan hela året så de räknas knappt. Fick iallafall påskkort från mormor och mamma. Jag var så dålig att jag inte skickade några till dem i år, men jag hann inte. Först var det bara St Patrick's day i tankarna och sen på tisdagen va det för sent ändå... Jag skrev ju och skickade kort till mormor och farmor i februari ändå, så de får nöja sig ;)

Har funderat på om jag ska köpa några ägg. Har ju inte ätit ägg på flera veckor för min diet, och jag är lite rädd för hur min mage kommer att reagera om jag kokar ett och äter. Har tänkt att bryta mitt sockerlöfte och köpa ett Green and Black dark chocolate easter egg, men är inte sådär rysligt sugen på samma gång. Mitt godissug är liksom borta...
image237

Om jag hittar fjädrarna så vill jag ha ett litet påskris, men frågan är var jag kan knycka kvistar när jag bor mitt i stan... Det går ju liksom inte att gå bort till parken och börja bryta grenar så folk ser och om jag sen lycka hitta några så måste jag ju bära dem genom stan så folk ser och man får ju inte bryta kvistar... Kan tilläggas att påskris verkligen inte säljs här.

På söndag äter folk påsklamm. Men inte jag.

Uppdatering följer...

Kommentarer
Postat av: evans

Kul att få läsa om påsken på Irland, även om det inte verkar vara någon höjdarhelg där direkt.

Glad påsk i alla fall!

2008-03-21 @ 14:41:03
URL: http://evans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0