Två pinnstolar för 80 spänn

Jag gick till St Vincent DePaul's i morse och kollade efter gamla möbler till min 70 tals installation till Degree showen i college. Som jag nämnt tidigare så är det inte så lätt att hitta såna grejer här.

St Vincent's är en välgörenhetsaffär vars möbelavdelning är öppen på onsdagar och torsdagar. Det är bara ett rum med en massa gamla möbler inkastade, men ibland kan man ha tur att hitta något. Jag köpte dessa två pinnstolar för 8 euro (paret).

image196

Lapparna på sitsen satte jag dit så att ingen skulle ta dem (mitt namn osv). Jag lyckades på något sätt bära stolarna till Eyre square där jag tog bussen ut till College, så nu står de i min atelje. Några hjälpsamma människor på bussen hjälpte till att bära en av stolarna när jag skulle in och ut :)

Sen spenderades en timme med att hälla färg på min målarduk, det ska bli ett underlager som jag sen ska måla över så att det bara syns lite svagt.

image197
Jag har inte mått så bra idag. Huvudvärk och bihålorna värker. Tror jag håller på att få influensa. Usch vad jag hatar att vara sjuk!!!

Åkte in till stan runt halv 2 och gick till mitt japanska cafe Kappa Ya och åt dagens miso soup med risbollar och rostat grönt te till. Asgott som vanligt! Sen gick jag förbi en annan välgörenhetsaffär där jag hittade några koppas och tallrikar i pressat 70-tals glas. Vet att mamma har en form i samma mönster hemma, vi hade alltid chips o popcorn i den när vi var små :). Köpte även några gula plastbyttor att ha som matlådor, för locket har försvunnit till min matlåda.

image198
var även på Charlie Byrne's second hand bookshop och köpte två Tyska övningsböcker. Jag har gett mig sjutton på att jag ska lära mig Tyska eftersom jag vill kunna tre språk. Läste Franska i skolan men minns inget nu, och så hade vi tyska i 1,5 år i gymnasiet, men det är inte mycket jag minns längre. Nu har jag i allafall köpt en läsebok och en övningsbok i nybörjartyska för att repetera grunderna, plus att jag lånat band med mer avancerade dialoger på biblioteket samt en bok med engelsk/tysk text, alltså varje sida står först på tyska o sen på engelska. När jag gått klart college i sommar så har jag tänkt att gå en kvällskurs i tyska.

I skolan så tyckte jag alltid att engelska var roligast så jag koncentrerade mig bara på det, men nu kan jag ju det flytande efter att ha bott här i 4 år, och om man jobbar med turism/på museum etc i Sverige så vill de alltid att man kan tre språk... Skulle alltså vara bra om jag kunde lära mig Tyska. Enda jag drar mig för är grammatiken, minns att jag tyckte det var så svårt i gymnasiet. Jag hatar grammatik i alla språk och lär mig helst genom att bara prata och lyssna istället för att rabbla äckliga formler... Var därför franskan inte gick så bra, för vi hade bara grammatik!

Måste gå till grönsaksaffären och köpa lite grejer till soppan jag ska laga ikväll. Jag mår inte alls bra, känner mig kraftlös och nacken värker. Måste dock städa lägenheten ikväll också, för vi har lägenetsinspektion klockan 9 imorgon... Hatar att hyresbolaget måste inspektera allas lägenheter var 3dje-4e månad. Det gör de inte i Sverige vad jag vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0