Vegetariska burgare och kanonkap

Nu har jag precis lagat middag. Har aldrig lagat eller lärt mig så mycket om mat som jag har senaste veckan tack vare min diet :) Det är en bra diet för man behöver inte svälta utan kan äta vanliga portioner, minus allt socker, kött, fisk, mejeriprodukter och gluten. Gluten slutade jag bara äta helt idag. Jag hade tidigare bytt vetemjöl mot spelt mjöl, men har fortfarande kännt mig bloated, (vad det nu heter på svenska) och gasig i magen. Gick till hälsokostaffären på morgonen och frågade om de hade något särskilt preparat man kunde ta för att få magen mer i balans och vi pratade lite om min diet och hon tyckte att det var väldigt bra att jag prövar att ta bort mejeriprodukter och sa till mig att testa en vecka att bara äta glutenfritt.

Kan alltså inte ha min havregrynsgröt på morgonen eller använda mitt spelt mjöl som jag just börjat gilla... Köpte Quinoa, hel och flakes och millet flakes. testade att blanda de båda och göra gröt, det sväller mycket mer och är jätteklibbigt men går att äta.

Målade en till liten bild i skolan (se gårdagens inlägg) och så hade vi möte med klassen för vi är så sura på att Geraldine, en kvinna vi hade som lärare i ettan ska organisera vår degree show och inte har någon koll! Vi hade räknat ut att om vi trycker 600 kataloger och säljer i stort sett alla så betalar de för sig själv och det räcker om vi betalar 200 kr var för publicitet, öppningsvin och tilltugg etc. Förra året tryckte de 1000 och sålde bara hälften. Vi hade även httat en tjej som gick i fyran förra året som hade erbjudit sig att designa katalogen åt oss. Men nej, nu har Geraldine bestämt att vi visst ska trycka 1000 kataloger och att en av datalärarna ska designa katalogen istället och helt plötsligt kräver hon 1000 kr var av oss! Många har inte råd att betala så mycket eftersom vi har så mycket materialkostnader i samband med utställningen och HUR kan hon få det till att kosta så mycket?! Vi sa att i så fall vill vi inte ha någon katalog utan tänker trycka vykort och dela ut istället (vilket många av oss tänkt göra ändå), vi ska be våra lärare att prata med henne om att vår klass är emot katalogen, nu börjar kriget hehe!

Kollade i mina vanliga second hand affärer i min del av stan och gjorde värsta kapet: ett serveringsbord från 60 talet, skitsnyggt! (10 euro) Det ska jag ha med i min installation till utställningen. Var även i secondhand bok och skivaffären och killen där hade en jättefin bok om retro prylar som jag köpte (8 euro). Han snackade en massa med mig om retro grejer när han fick veta att jag var intresserad av det och pratade om hur mycket det finns att shoppa i Brighton. (Helena, hallå, nu åker vi dit va!?) och så visade han mig en skithäftig portabel lp spelare som han köpt för 200 kr och som har en grej så man kan stapla 5 skivor och spela dem en efter en automatiskt. Han sa att jag kan få låna den till utställningen om jag vill, men det törs jag nog inte, tänk om nån idiot skulle ha sönder den! (jag ska göra en installation i ett rum med retro prylar). Han gav mig även en badge på köpet för han såg att jag hade en massa på väskan.


Sen har jag gjort veggo burgare som jag kom på receptet till själv.

Cissis vegetariska burgare
(gluten, ägg, laktos fria)

1 stor morot
1 stor potatis
färsk chili
färsk ingefära
färsk celeri
1 kopp kikärtor
2 klyftor vitlök
millet eller quinoa flakes/mjöl

kryddor:
salt
peppar
paprika
kumin
koriander

Riv morot och potatis (grova delen av rivjärnet) Lägg i skål med lite vatten och värm i mikron i ett par minuter så att det mjuknar lite. Häll av vattnet i en sil, se till att pressa ur allt. Mosa kikärtorna, riv vitlök, ingefära, celleri och chili och lägg i och rör samman allting. Krydda efter smak och pressa samman till bollar som du sedan plattar till burgar storlek. Doppa i millet eller quinoa mjöl. Stek i stekpanna med olivolja i några minuter på varje sida.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0