Det är ju kaninpäls!

Sean kom hem nu på efter jobbet och hade en liten present med sig till mig. Det var en hjort vi sett i ett skyltfönster för någon vecka sedan som jag tyckt var gullig och en liten ekorre. Han sa att det var en examen present eftersom han inte gett mig något förra veckan. Det var väl gulligt?

Enda jobbiga är att de är gjorda av äkta päls. Hjorten tycks vara gjord av kopäls, så det bryr jag mig inte så mycket om men ekorren är defenitivt gjord av kaninpäls. Jag känner igen fluffigheten. Naawww, stackars kanin som fick bli en ekorre! åh, skulle inte ha köpt den själv om jag sett det (se tidigare inlägg om min kaninkärlek). Buhuhu, jag som är vegetarian och här sitter en kanin-ekorre på min hylla. Jag skulle inte kunna ha kanin eller ekorrpäls eller liknande för jag skulle bara få bilder i huvudet av hur de små söta djuren flås på sitt skinn. Det var därför jag slutade äta kött i februari eftersom jag alltid fick såna äckliga bilder i huvet av kycklingar som hängde upphängda på löpande band och lamm och grisar som slaktades etc. Har inget emot de som äter kött och kan tillaga kött åt andra (och jag äter fisk, så riktig vegetarian är jag väl inte) men pga. att jag alltid fick såna otäcka bilder i huvet som fick mig att tappa matlusten och för att jag har fobi för fett och sentrådar i maten så mår jag bättre så här.  Jag äter heller inga bakverk eller godis med gelatin i.

De är söta, men jag vågar knappt klappa ekorrens svans, för det är som att klappa en död kanin. Jag är larvig, jag vet!


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Vilken är din favorit Ben&Jerryssmak? Svara i min blogg :D

2008-11-14 @ 21:01:51
URL: http://tobbejonsson.se
Postat av: Tina - art & clothes

Grymt söta prydnadsdjur.



Har själv ett litet dilemma angående riktig päls. Är fullständigt emot det. Men. När jag var i Berlin hittade jag VÄRLDENS vackraste pälsjacka i en secondhand butik, kort och oemotståndlig. Kaninpäls dock. Övertalade mig själv i säkert en timme om att jag inte stödjer pälsindustrin eftersom den var begagnad, och att det egentligen var den som köpte den först som var den hemska. Lyckades övertala mig själv och köpte den. Men har fortfarande otroligt dåligt samvete, har använt den en gång och av en slump hamnade jag på en vegan-pub. Ironiskt. Jag skämdes och vände jackan ut och in. Det var första och sista gången den användes. Nu hänger den och är snygg i garderoben. Undrar när det dåliga samvetet ska gå över?



Ps. Vi hade också kaninuppfödning när jag var barn.

2008-11-15 @ 16:42:53
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0