Hemresan bokad!

Jag har bokat resan hem över jul nu. Åker den 15 december och kommer tillbaka den 16 januari tillsammans med Sean som kommer till sverige 11 januari. Haha, fuck everything else, nu är det bokat!

Innan jag tordes boka så gick jag till the social welfare office för att fylla i en blankett om att jag ska lämna landet på semester. Man får två veckors semester på ett kalenderår stod det på lappen, för man måste ju gå till posten varje vecka för att "sign on" och få ut sin veckoersättning. De kan hålla pengarna i 2 veckor om man är borta, men inte mer än så alltså. Jag fick då en snilleblixt och tänkte att jag kanske hade hittat ett kryphål, för om jag åkte den 17 dec, som först var tanken, så var det precis två veckor kvar på det året (söndagar räknas inte) och sen kunde väl de andra två veckorna räknas till nästa kalenerår, för det är ju ett nytt år. Så jobbar dem inte tydligen, så min snilleblixt var inte så snillrik trots allt. Första tanten var så jävla otrevlig att jag höll på att börja tjuta, helt oförstående och försökte bara vifta bort mig så hon kunde ta en ny kund.

Fick ta en ny kölapp till current claims kön och försöka med dem istället, finns inte bara en utan TVÅ bitches som jobbar på social welfare kontoret som man inte vill få! Kön tog en timma så jag tog min kölapp och kollade lite i affären under tiden, men det går ju inte att slappna av när man inte vet hur fort numren ropas upp. Den tanten var lite trevligare, men konstaterade att mitt claim är pending för tillfället, så är ju inte ens säkert att det går igenom, men jag kunde inte förvänta mig att få pengar för alla fyra veckorna. Jag sa att det inte gjorde så mycket, bara jag inte förlorade mina benefits när jag kom tillbaka sen. Hon sa att hon inte kunde lova något, men att de i så fall skulle höra av sig till mig. Jag försökte förklara att jag inte planerat att stanna så länge om det ine varit för att min fiancé inte kunde få ledigt förrän 11-16 januari... "I appreciate your circumstances but there's nothing I can do about that..." Jag lämnade iallafall lappen och tänkte att nu skiter jag i det här, jag kanske inte får några pengar ändå, så jag bestämde mig för att boka, de vet ju att jag ska åka nu iallafall så jag myglar ju inte och åker till ett annat land och får benefits från irland, som många östeuropeer gör har jag hört, det var skriverier om hur vissa flyttar hem till sina länder efter att ha jobbat i Irland ett tag och sen tar de billiga Ryanair flyg hit då och då när de behöver visa sig för att skriva in sig och låtsas att de bor här men jobbar hemma plus får benefits.

Jag var tvungen att texta Maria som jag jobbade med på turistbyrån för att fråga vilken dag man ska signa på postkontoret (om jag hinner bli inskriven innan jul), för om det inte var i början av veckan (det är en torsdag) så skulle ju ingen märka om jag åkte den 15 december istället eftersom flyget den dagen är 500kr billigare än den 17 plus att jag kommer fram mitt på dagen istället för på kvällen vilket är trevligare, trots att jag måste ta den jäkla nattbussen från Galway till Dublin klockan 2 på natten igen, jag som aldrig lyckas sova på den! Men 500 kr är ju alltid något. Om jag åkt senare, t ex den 22 (fanns bara 15, 17 och 22 kvar) så kostade det 1000kr mer! Nu kom jag undan med 890 kr tur och retur. Inte farligt! 

Nu håller jag på och försöker städa lägenheten till inspektionen på onsdag. Hyresvärden har alltid en inspektion varje halvår och det såg helt för jävligt ut med alla mina målargrejer, högar med kläder osv. Försöker städa mer noga den här gången, sätta in viktiga papper i pärmar istället för bara en rörig hög osv så det tar ett tag. Som tur är har jag ju imorgon på mig också. Hatar att städa, men mår ännu sämre när det är stökigt egentligen, för man blir liksom på dåligt humör av att kolla på allt skräp överallt. Det är faktiskt lite bra med inspektion så man kommer till skott. Ska passa på att julpynta sen när det är städat också, för det är ju första advent på söndag.


Mysiga julgranar vid Yes Flower shop.


Korsningen Cross street - Quay street.


Jag köpte Simpsons makaronen i greengrocern på Sean road. Tyckte de var lite häftiga. Nu har jag just ätit en veggie burgare och makaroner. Barnsligt roligt att leta upp de olika ansiktena och doppa dem i ketchup. Är ingen stor Simpson fantast, men ska nog köpa med mig såna åt brorsan om de nu inte redan finns i sverige, det kanske de gör?



Jag köpte en lite söt Bambi i Simon shopen också. Jag samlar på bambis och kaniner (men bara om de är söta och passande). Samlar på snälla robotar också (alltså inga mördar maskiner utan typ R2-D2, Marwin, Wall-E etc) Skulle hemskt gärna vilja ha C3-PO, han är min favorit i Star Wars gällande dialogen, för R2 säger ju inte så mycket, han är mest bara söt. Jag gillar bara de gamla filmerna, kollade på den allra först för två veckor sen och tvåan i fredags :)



Förresten, har alla hemma snö nu? Har hört ordet snö nämnas ganska mycket både på bloggar och facebook sista två dagarna. Klaga inte, jag bor på ett ställe där det aldrig blir snö, högst lite snöblask som smälter på ett par timmar ca i gång om året...

Kommentarer
Postat av: Tina

Det var verkligen en söt liten bambi! har själv en liten samling med olika djur i min bokhylla, inte bar adjur, finns ett och annat monster också. Samlar på det mesta.



Skönt att du äntligen fått bokat hemresan. Vilken del av sverige bär det av till?



Hört något nytt om utställningen?

2008-11-25 @ 08:37:34
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0