En exkursion till Galways utkanter

Idag var jag tvungen att ta bussen till Liosban industrial estate för att lämna in min video till Live @ Bar no. 8 uttagningen. de som blir valda visas på monitors under eventet i slutet av månaden. Åt lunch på O'Brien's sandwich bar medan jag väntade på att Lorg printmakers skulle öppna efter lunchen, för det var där bidragen skulle lämnas.

Jag var även på Woodcut och beställde trä till en 1x1 meter stretcher. Jag får bygga ihop den själv. Han hade iallafall grejer för att såga till lutningen på träbitarna som canvasen ska vila på. Det skulle kosta 15 euro med trä och arbete och jag ska hämta det imorgon, även om han textade mig senare och sa att de var klara men då var det för sent för att hämta dem ändå.

I samma industrial estate ligger Whiteroom gallery, vars innehavare köpte en av mina bilder på degree showen i trean (men det minns han nog inte) och kollade på en utställning. Jag var även i Kenny's Bookshop som förut låg i centrum men nu har flyttat ut hit. De är rena guldgruvan om man letar efter gamla, ovanliga böcker. De hade en hel hylla med kommunist litteratur, både historia och propaganda och riktigt ovanliga grejer. Inte för att jag är kommunist, men jag tycker att det är intressant att lära sig om. Jag köpte en bok om Soviets invasion i Tjeckoslovakien 1968 eftersom jag håller på och jobbar med Prag arkitektur etc. så tycker jag det är intressant att lära sig mer om landet. Jag hittade även en bok om Modernistisk arkitektur från 60 talet som verkar riktigt intressant.



Sen gick jag  till Cregal Art ute i Mervue och köpte tavelduk. Den kostar 14.95 euro metern, jag köpte en och en halv. Höjden på rullen är dock runt två meter, så man får ju ändå en hel del. Så, trä och duk till en 1x1 meter tavla kommer att kosta ca 25 euro. Iallafall bättre än att köpa en färdigsträckt duk på ram i samma storlek, för de kostade visst 45 euro (minst). Kollade på färdigsträckta taveldukar, men alla de stora är så dyra, så de enda jag kan tänka mig spendera på är de små. Tänk att man knappt hade vett att uppskatta hur bra man hade det i college när John "The wood guy" tillverkade alla stretchers man behövde efter att ha fått en beställningslapp påskriven av en tutor och sen när man fick all canvas gratis av vår technician Davey, OCH gratis Orange zest, whiting, rabbit skin glue och primer.... *suck* vilken extra utgift allt det är.

Min tanke längre fram är att skaffa en vinkelsåg så jag kan köpa egna trälister och skära till min egna stretchers, och istället för att anlita någon för att göra lutningen på plankan så kan man köpa tunna, tunna trekantiga lister och sätta runt ytterkanten. Det gjorde trä-gubben i skolan när han gjorde stora stretchers.

Jag köpte två mindre stretchers på Eason's på vägen hem som jag ska sträcka ny duk på, precis som igår. Jag har tänkt att måla en större tavla som består av flera olika stretchers istället för en stor. Här testar jag dem på väggen, de två vita har inte blivit omsträckta än.




För övrigt så var det total jävla storm idag. Hatar det, för det är så obehagligt och jobbigt när man knappt kan stå upprätt och hår och halsduk bara virvlar runt skallen på en! Det regnade lite också, men jag klarade mig i stort sett mellan de värsta skurarna. Skulle säga "jäkla novemberväder" men så kom jag att tänka på att det regnade ju hela sommaren också ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0