3 timmars väntan i the social welfare office!

Ja, arbetslösa ska ha det svårt, så svårt att få några benefits att de ger upp och går hem innan det blir deras tur! Så verkar de iallafall tänka i the office of Social and Family affairs. Jag kom dit 11.50 på förmiddagen och trodde att jag kanske skulle få vänta i 1 timma som sist, men neeej då, jag fattar inte varför jag klagade förra veckan för nu fick jag vänta i tre (!!!) timmar innan mitt nummer kom upp. De var på 410 när jag kom dit och jag fick 482. De har 5 bås som betjänar folk med new or repeat claims men vad jag inte visste var att alla utom ett bås gick på lunch i över en timme klockan halv 1 så det blev inte min tur förrän klockan 3.

Som tur var hade jag köpt dagens Irish Independent som jag lusläste och så lyssnade jag på min iPod, men fick nästan stickor i röven av att sitta på samma jäkla trästol i tre timmar.  Till slut var det iallafall min tur och tjejen var faktiskt väldigt trevlig för omväxlings skull. Hon kollade alla mina ID handlingar, proof of address, brev från turistbyrån om när jag började och slutade hos dem, brev från skolan om mina terminstider etc. Hon sa att jag är berättigad till student benefits, vilka uppgår till ca 170 euro i veckan. Inte katigt, men ska försöka leva sparsamt så jag slipper leta jobb innan jul eftersom jag vill åka hem hela december och hälsa på i Sverige och om jag jobbar får jag bara 4 dagar ledigt. Måste iallafall registrera mig i Fas kontoret (arbetsförmedlingen), men som tur är så är de inte lika hårda som i Sverige när det gäller att söka jobb.

Nu måste jag iallafall "försöka" hitta jobb, för de kommer att vilja se bevis då och då på att jag sökt jobb. Ska försöka söka grejer jag inte tror att jag får så att jag slipper jobba, men kommer säkert få jobb bara för det. Jag vill ju ha tid på mig att måla nu eftersom jag har en utställning om 4 veckor, så jag har inte tid att jobba innan dess, och sen är det så nära jul så det känns lite lönlöst, för alla ställen vill ha Christmas staff då och de får inget ledigt runt jul, förutom 3-4 dagar högst.

Jag måste iallafall gå till postkontoret varje vecka för att "sign on" och få mina benefits, om man inte kommer den dagen så missar men den veckans utbetalning. Jag får heller inte lämna landet utan att meddela dem, så om jag ska på semester t ex så måste jag fylla i en blankett som säger exakt vilka dagar jag ska vara borta och då kan de hålla utbetalningen ett litet tag. Om jag åker hem vid jul har jag dock funderat på att bara köpa en enkelbiljett och sen se vad jag ska göra, om jag ska stanna i Sverige eller åka tillbaka sen i januari. Ända är att jag i så fall förlorar min welfare och att vi måste flytta för Sean kan inte betala hyran själv.

MEN, jag är iallafall glad att jag får någonting för om de bett mig komma tillbaks ännu en gång med fler papper hade jag blivit galen, särskilt efter 3 timmars väntan! Förresten, är det inte löjligt att man måste ha 2 sorters ID att visa, pass räcker inte utan man måste också visa bankkort eller körkort etc. Jag menar, ett pass är väl det som verkligen visar vem man är, och det som gäller om man reser etc, så varför skulle nu det inte räcka som ID, särskilt när man redan styrkt sitt namn med brev från förra jobbet, räkningar etc, jag bara undrar??!!

Jag och Sean gick sedan en promenad runt Lough Atalia (en sjö) och gick förbi Dun Na Mara i Renmore där jag bodde första året i college. Kan knappt fatta att det redan gått 4 år sedan dess. Det känns som ett annat liv!

Nähäpp, ska väl försöka måla lite till nu då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0