Goodie, baddie or a bollox?

Sean läser mycket historiska böcker, han är jätteintresserad av WWII men också av 1600-1800 talet. Just nu läser han om Marlborugh. Vi skrattade så mycket , för enligt Sean så kan man kategorisera historiska regenter, generaler och ledare i tre grupper: Goodie, Baddie or Bollox. För att bena ut begreppen så citerar jag Sean:

"Well, napoleon was a bit of a baddie, but I still admire him in some ways"
"Cromwell, oh he was a bollox!"

Jag vet inte om jag har någon influensa på gång men jag kände mig helt orkeslös imorse och kunde inte gå ur sängen förrän klockan 12, kändes som om jag kunnat fortsätta sova hela dagen! Ändå var jag inte uppe så himla sent och hade inte druckit heller...

Vi gick en promenad runt Taylors hill och Salthill på eftermiddagen, det var soligt och fint, men lite ostadigt, för det kom ett par droppar regn.


Våra kvarter

Sen har jag skickat jobbansökan till Primark i London för Seans räkning för vi har pratat mer och mer om att flytta till London ett tag innan vi flyttar till Sverige och Sean jobbar ju på Primarks irländska kedja, Penneys. Vi är lite trötta på Galway vid det här laget, finns inga jobb och jag har ju bott här i 4 år nu, så känns som att man vill göra något annat (även om jag kommer att sakna det såklart, för det är ju hemma nu). Jag vill ju flytta till Stockholm, men det kanske får vänta tills jag börjar studera där, tidigast nästa höst, för det finns ju inte så mycket jobb där heller och Sean skulle ha ca noll chans att få jobb när han inte har någon utbildning och inte kan svenska heller, förutom några få fraser. Han vill ju studera svenska, men det går ju inte att flytta dit och studera i flera månader utan inkomst, så då tänkte vi att om han/vi flyttar till London först så kan han ju läsa svenska där, för där finns det ju svenska klasser, medan han jobbar och sen när han lärt sig lite mer så kan han ju flytta till Sverige. Skulle även vara lättare och billigare att åka hem och hälsa på. Dessutom kan ju inte jag flytta till Sthlm själv utan honom eftersom jag inte klarar att betala hyran själv, om jag inte får ett studentboende förstås, så känns ändå som att det kommer bli tidigast i höst. Samtidigt har jag alltid velat bo ett tag i London, och om man flyttar till Sverige och köper möbler, skaffar lägenhet etc. så blir det ju omständigare att komma sig för att flytta utomlands igen, medan nu har vi ju chansen efter att vi gjort oss av med den här lägenehten och satt våra saker i ett self storage lager.

Vårt hus, det gråa


Vi har tänkt sätta det mesta i self storage tills vi kommer på ett sätt att flytta det till Sverige så billigt som möjligt och när vi vet säkert att vi vill flytta dit, för allt det vi har får ju inte plats i ett litet rum. Self storage kostar ca 90 kr i veckan och det kan man ju stå ut med. Där skulle jag i så fall sätta mina tavlor, böcker, vissa kläder, second hand prylar jag samlat etc. Känns som att när vi väl flyttar ur lägenheten före jul så är jag klar med Galway, för då kommer vi bara få hyra ett rum i ett hus och om man ändå ska det skulle jag hellre göra det i London. Dessutom har Irlands ekonomi kraschat och det finns inga jobb här.

Igår var jag på FAS och regsitrerade mig som jobbsökande. Hade sagt till mig på social welfare kontoret att göra det, men fattar inte varför, för hon konstaterade bara att jobbletandet får jag göra själv och det finns nog inga jobb inom turism vid den här årstiden ändå. Puh! trodde de skulle tvinga mig att ta något skitjobb som de gör i Sverige och jag som vill vara ledig runt jul så jag kan åka hem.


Igår hittade jag engelska versionen av Bröderna Lejonhjärta (The Borthers Lionheart) i Simon shopen och i stort sett sträckläste hela boken. Den är ju SÅ BRA! Kan inte låta bli att fälla några tårar när jag läser den (eller kollar på filmen, fast boken är bättre).  Stod i boken att den var en gåva till några irländska barn (brevvänner?) från en svensk tjej i Åkersberga :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0