Nu har jag snöat in totalt!

På gatan utanför tjoar fulla och festgalna människor för fullt. Själv sitter jag här i min ensamhet en lördagkväll och animerar en fluga. Ja, ni hörde rätt, det låter kanske lite absurt, men jag ville ha en fluga som går över bildskärmen i min animation som jag håller på med. Först försökte jag luska ut hur en fluga rör sig, sen animerade jag rörelse loopen och sen har jag klistrat in flugan i varje frame i filmen där jag vill ha den. Tog några timmar...

Under tiden lyssnade jag på The Alan Parsons Project, Björk och Bloc Partys första skiva som helt klart är den bästa.

Innan dess så läste jag i Pink Floyd boken i ett par timmar, den är så bra att man knappt kan sluta läsa! Under tiden lyssnade jag igenom hela deras Animals, Dark side of the moon och The Wall skivor (fast Dark side hade jag på band, för vinylen är hemma i Sverige). Jag längtar efter att lyssna på vinylskivor men jag har ju ingen spelare här. Gillar den varma tonen och suset/knastret som inte finns på digitala skivor/mp3. Jag samlade en hel del skivor i gymnasiet med Pink Floyd, U2, Suzanne Vega etc. gjorde några riktiga fynd i en affär som fans i Vadstena förr och hette Vinylgrottan. Han hade ALLT! och sålde vinylerna för bara 30-40 kr styck, jämfört med alla andra ställen som tar uppåt 200kr styck för att de är ovanliga. Var nog därför som han fick stänga också...

Hade kännt för att gå ut ikväll. Inte till en nattklubb utan bara till en pub med trevliga människor, men det finns ingen att gå ut med här i Galway just nu. Mina förra klasskompisar har flyttat tillbaka till sina hemstäder eller andra ställen, Helena är i Sverige, Catriona vet jag inte om hon kommit hem från Berlin än eller ej, Carina har flyttat till London, Sean är i Westport etc... Några av f.d jobbarkompisarna finns väl kvar, men tycker inte att jag har så mycket gemensamt med dem, så nu när vi inte jobbar ihop längre så blir det inte att man ses. De trevligaste var iallafall Donal och Suzanne, men Suzanne ser jag iallafall imorgon kväll på filmklubben, för vi är ju båda medlemmar. Är ofta så med mig, jag känner en massa folk genom jobb, skola etc och när något ordnas genom jobbet eller skolan så är det kul att umgås och vi har trevligt, men sen så har alla sitt gäng med bästa vänner som jag inte känner som de umgås med sen när man inte jobbar eller pluggar ihop längre och jag har svårt att komma in mig bland såna vänkretsar.

Det finns flera personer som jag träffar ibland, men ingen som jag blir sådär riktigt nära vän med som man umgås väldigt ofta med. Jag var mycket med Maria och Sarah i college och en del nu efter, men samtidigt har vi så olika smak när det gäller olika saker, speciellt musik. Maria älskar nattklubbar där hon kan dansa till senaste Britney Spears singeln medan jag föredrar live musik, 60-70 tals rock, Radiohead etc. och att gå till pubar framför nattklubbar. Sen är ju Sarah och Maria så nära vänner så jag känner mig ofta som tredje hjulet eller nåt. Catriona är trevlig, men hon hänger mest med Colette, Phil, Shane mfl. de går mest på hard core konserter och känner varann bra från college innan jag lärde känna dem. Gillar att umgås med Catriona själv, för då har vi massor att prata om, men hon är svårfångad då hon alltid har fullt upp med fritidsaktiviteter, kurser och vänner jag inte känner.

Jag gillar verkligen Helena, men henne träffar jag ju bara ett par gånger om året och det är verkligen synd, för hon är den jag känner att jag kan prata mest med, om viktiga saker, och hon och jag har väldigt liknande smak gällande musik, vintage kläder etc. Men hon bor ju i Sverige och jag bor här och det är svårt att hålla kontakten... Hon har ju sina vänner hemma som hon umgås med eftersom jag aldrig är där, och det känns som att tiden bara går och går och jag kommer aldrig hem och hälsar på.  Hoppas resan ihop som vi pratat om blir av någon gång. Hon är den jag saknar mest hemma i Sverige, förutom familjen förstås. Men jag önskar att vi kunde höras av oftare...

Jag vet inte vad som händer efter jul... det är ju bara 2 månader dit! Ska jag stanna kvar i Sverige? och gjöra vad då i så fall? Det finns ju inga jobb i Motala och Stockholm är ju inte lätt att flytta till heller, jobb och boende måste skaffas och Sean får bli kvar i Irland så länge (och då kommer jag ju sakna honom MASSOR). Om jag kommer tillbaka hit så kommer vi ju inte ha lägenheten kvar och jag får bo i ett sketet rum i ett delat hus igen. Och var ska jag då hålla på med konsten?! Jag ansökte inte till ateljen som utannonserades förra veckan för jag har snart inga pengar och det kostar minst 300 kr i veckan och då måste jag ju betala de veckor jag åker hem också, det blir dyrt i längden... Det finna knappt några jobb alls här nu när ekonomin rasat och jag har lovat mig själv att inte tillbringa en sommar till här (Har varit här 3 somrar i rad och de sista två har det regnat i stort sett varje dag). Och jag känner inte för att jobba en fjärde sommar på turistbyrån. Nån variation måste jag få! Ska försöka söka in till Beckmans eller Konstfack i Stockholm till hösten, men vad ska jag göra tills dess? Sen pratade Sean och Anthony om att flytta till London, men det är ju inte helt lätt för både mig och Sean att skaffa jobb där och flytta. Jag vill inte slava i en restaurang etc. bara för att kunna bo i London, då vill jag ha något bättre jobb, men det verkar som förgjort att få jobb på gallerierna där.

Puh! Nu ska jag inte grilla min hjärna mer. Nu ska jag nog tänka på att gå och lägga mig och imorgon är en nu dag, om inte fullt så regnig hoppas jag och då kan jag ta nya tag. Nu blev det här väldigt långt och djupt, men jag har inte kännt mig nere annars idag, jag tyckte faktiskt att det var kul att jobba med animationen och läsa Floyd boken och äta sushi i Kappa-Ya, även om jag fick magknip efteråt eftersom jag glömt äta på så många timmar och sushi och miso soup är väl rätt svårsmält...

Kommentarer
Postat av: Louise

Åh va spännande!

Har du studerat arkitektur då eller?



Puss!

2008-10-26 @ 17:36:39
URL: http://lowice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0