Groteska bebisar (11/09/08)

På torsdagen åkte vi in till centrum och kollade på Alfred Mucha museet. Han är känd för sina Art Nouveau posters han gjorde i slutet av 1800 och början av 1900 talet och jag köpte en som souvenir. Det var väldigt fina bilder. Jag har dock sett en hel del av hans grejer förr för Seans syrra och hennes dåvarande pojkvän var i prag 2004 och hade köpt en bok med massor av hans bilder och en stor poster.


Den här köpte jag, det är sommar (de 4 årstiderna serien).
Sen gick vi till Obecni dum som är stadens mest magnifika Art Nouvea bilding med väggmålningar av bla. Mucha, men dem kunde man inte se om man inte gick en guidad tur, så vi fikade i cafét istället. Resten är restaurang coh koncertsal etc.

Det var ett otroligt vackert sekelskiftes cafe.

Sen tog vi tunnelbanan till Zizkov som är en sliten stadsdel där vi skulle besöka ett krigsmuseum som Sean ville se, men det var strömavbrott nrä vi kom dit så det var stängt i 2 timmar. Vi vandrade då bort till TV tornet för att kolla medan vi väntade. På vägen såg vi nergångna, en gång vackra 1800 tals hus och modernistiska lägenheter. Det sägs att de riktigt bohemska bohemerna bor här. Jag tog lite kort till ett nytt konstprojekt om modernistisk arkitektur som jag ska börja med.



Vi åkte hiss upp i TV tornet och kollade på utsikten och åt lunch. Det var ett konstverk med groteska bebisar som kravlade uppför sidorna på tornet!

Utsikten var i allafall fin, men lunchen var väl inte jättegod. Jag tog tonfisk och äggsallad, men tonfisken var inte ens sönderdelad utan bara stora klumbar utpetade ur konservburken med små mjuka, vita ben, så jag pillade bort alltihop. Över lag så är inte maten så jättebra i Prag, jag menar den är ok, men ingen kulinarisk upplevelse direkt. Men den är iallafall billig. Om man äter lite längre från de stora turiststråken så kan man få en middag på kvällen för bara 80 kr och en halvliter öl för 15-20 kr. Det blir dock MYCKET dyrare längs turistgatan. Viss mat, bla pastan vi åt i Dynamo i Nove Mesto var supergod, men pizzan jag beställde var nästan rå i degen, tonfisken beskrev jag ju ovan och pastan med lax jag beställde en annan kväll var liiite väl smörig och gräddig. De har ingen direkt fikakultur heller gällande fikabröd och kakor. På vissa ställen, t ex Art Nouveau cafet fanns stort utbud, men de flesta andra cafeerna hade samma tre sorter: chokladkaka, äppelstrudel och honungskaka som inte såg jättelockande ut och roterade runt i ett glasskåp vid ingången. Fanns inga småkakor, bullar etc som i Skandinavien eller Tyskland bla. Matkulturen kan skyllas på kommunism-åren då det var så svårt att få tag på ingredienser att folk inte bakade kakor eller hade råd att laga fin mat etc.

Men det finns ju såklart dyrare restauranger, som gör bättre mat också, vi körde ju mest på budgetvarianten, under 160 kr per måltid, och stämningen och de mysiga utefiken väger helt klart upp tillkortakommandena i matväg. Men ölet däremot är jättegott och det är så otroligt mysigt på många av fiken, restaurangerna, pubarna och uteserveringarna att det inte gör så mycket.

Vi gick till armé museet efter tornet, och det var jättestort, men de hade inga förklaringar på engelska utan bara på tjeckiska så inga av de långa beskrivningarna gick ju att första så vi gick mest runt och kollade på en massa saker utan att fatta vad de använts till eller sammanhanget. Hade vi vetat att det bara stod på tjeckiska hade vi nog inte gått dit.

Sen tog vi tunnelbanan längre ut till några förorter där jag tog kort på modernistisk arkitektur till mitt kommande projekt. Det var kul att se lite andra delar, men det var nästan olidligt varmt!

Vi åkte tillbaka in till centrum och drack kaffe på ett supermysigt cafe som heter Montmartre där kafka och andra författare brukade träffas. Sen åt vi middag på en uteservering vid floden precis runt hörnet från Charles bridge.



Senare på kvällen gick vi till en trevlig jazzklubb som heter Agharta och hörde på ett bra band med en kvinnlig sångerska. jag drack Absolut pears med sprite för första gången (dock inte den sista).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0