Staropramen öl och danskar (10/9/08)

Vår andra dag i Prag började vi med att göra en guidad tur på Staropramen bryggeriet. Det var kul att se! Vi hamnade i en stor grupp med danskar. Över lag såg jag en himla massa danskar i Prag! Guiden var trevlig och visade det gamla bryggeriet och det nya moderna, men i det nya fick man inte ta kort p.g.a. "fear of industrial spies", haha! Det avslutades med provsmakning av öl. Mycket gott!

I Tjeckien verkar det som om varje pub väljer vilket ölmärke de ska vara lojala mot; Staropramen eller Pilsner Uruquel. Jag såg nog inte ett enda ställe som serverade båda två! Däremot hade de ofta ett par mindre ölsorter på menyn, men gällande giganterna måste man visst välja sida ;) Jag och Sean föredrog helt klart Staropramen, lager är godare än pilsner.

Efter guidningen tog vi spårvagnen in till Mala strana och gick den branta vägen upp till slottet och kollade, men det var helt packat med turister så vi hade ingen lust att gå in, utan åt glass och kollade på utsikten istället.

Sen gick vi in till Josefov, en del av gamla stan som var det judiska ghettot. Franz Kafka var ju jude så han växte upp där.
Vi kollade på den gamla judiska kyrkogården, har aldrig sett ett ställe med så många inklämda gravar, och så fikade vi på ett cafe som hette Franz Kafka.

Vi besökte även ett litet Franz Kafka museum inrymt i huset där han föddes.
Sen gick vi till Museum of communism, som faktiskt var väldigt intressant, särskilt nyhets reportagen som de visade från upproren i Prag precis innan berlinmuren föll och hur vinklad medias rapportering var.

Jag köpte en handväska i en second hand affär och en rysk rallybil leksak. Sean blev påpratad några olika krigsmedaljer i en antik/second hand affär. Eftersom vi hade köpt några grejer, så vi ville hem till hotellet och lämna påsarna och byta om innan vi gick ut och åt middag. Då såg vi att städerskorna hade ställt en flaska Bohemsk champagne på bordet och en lapp där det stod att det var en present. Vi drack hela flaskan direkt, för det var asgott! Anledningen till att de lämnat flaskan fick vi aldrig veta, men det kan bero på att de hade glömt att städa badrummet på vårt rum när vi först checkade in så att jag fick säga till i receptionen. Vi ville lämna lite dricks åt städerskorna, men räknade lite fel på den tjeckiska valutan, så vi gav för mycket, motsvarigheten till 80 kr i dricks följande morgon, och sen på flygplatsen när vi skulle hem så såg jag att flaskorna bara kostade 60 kr styck, haha!

Vi tog spårvagnen in till Nove Mesto, nya staden, och åt på en restaurang som var med i min guidebok som var lite 60 tals inspirerad och maten var jättegod. Sen gick vi till tre trevliga pubar, precis i närheten, bla en som hette Dog's bollox, som var Sean favorit pga namnet :) Min favorit var en som hette Velryba, med en väldigt ungdomlig atmosfär och roliga ödlefjäll målade på väggarna.

På vägen hem tog vi fel spårvagn två gånger, så vi fick gå tillbaka och ta tunnelbanan till slut. Vi åkte från ett ställe med flera korsningar och lyckades gå på spårvagnar med rätt nummer, men som ändå skulle åt fel håll ;)