The role of the curator in the artist's career.

Åh gud! Så här trött mentalt sett har jag inte känt mig sen man hade nån riktigt jäkla stressdag då allt gick fel på jobbet förra sommaren ungefär - minst!

Det spöregnade i morse, hade jag inte väntat mig eftersom det varit fint i två dagar och även igår kväll då vi gick en trevlig promenad runt Salthill. Det var ju ett networking event mellan konstnärer och curatorer idag i Galway City Museum, så det är därför jag är så trött...

Kom dit runt 10.30 och vi fick kaffe och sen var det en panel discussion med curatorer eller konstnärer/curatorer (såna som gör både och) och de presenterade olika projekt de jobbat med och pratade lite om att vara curator från deras perspektiv. Det blev lite långt att sitta och lyssna i 2,5 timmar på en hård stol och så pratade de mest bara om sina egna projekt och inte så mycket om förhållandet curator - konstnär som var det man ville höra om.

Sen var det lunch ute i foajén. Det var lite snittar, kycklingklubbor etc, men fanns inte så mycket vegetariskt så jag åt bara ett par mini vårrullar och ett par bitar egg sandwich. Jag pratade med Maeve, Selma och en trevlig tjej som gått min skola men nu bor i Belfast och har gjort masters där, men jag minns inte hennes namn. En timme gick ändå ganska segt när man bara stod ute i foajén.

Sen samlades vi igen men denna gång delades vi upp i smågrupper med curatorer och konstnärer blandat och vi skulle diskutera tillsammans. Jag sa typ ingenting dock, för några få tjatade på hela tiden, bla en man som var skulptör och verkade helt bitter över att han ansökte till en massa grejer han aldrig kom med i och undrade varför inte curatorerna gillade hans grejer etc. Sen så pratade ju curatorerna i gruppen, bla Maeve från Galway arts centre om hur de jobbar och om vikten av att ta reda på hur galleriet man ansöker till ser ut så man vet vad man har att jobba med, att ibland kanske de visst gillar ens verk men ändå refuserar en för att det inte passar in med den idén som curatorn jobbar med osv. men det verkade ju inte den här mannen fatta *suck* jaja, jag hade ju inte så mycket att komma med ändå för alla andra hade åratal av erfarenhet och jag slutade ju college för inte ens ett år sen så jag kunde ju inte säga så mycket om mina erfarenheter med curatorer etc. utan lyssnade mest. Sen presenterade alla grupper vad de kommit fram till och vi diskuterade lite mer allihop och sen förflyttade vi oss till Bar no. 8.


Där skulle själva "speed dating" eventet äga rum. Vi hade fått fylla i 4-6 konstnärer eller curatorer som vi ville trätta och diskutera med. Sen gjorde de upp listor med folk två och två och så fick vi ca 10-15 minuter till att sälja oss själva/eller bara diskutera och sen bytte vi igen. Jag fick dock inte en enda av de jag fyllt i, för några av dem dök inte upp, en tjej hann jag bara prata med nån minut för hon var tvungen att ta ett tåg tillbak till Dublin och de som var curatorer för nåt större galleri hade alla kryssat i och ett par omgångar glömde de skriva i mitt namn så jag bara fick prata med nån random person som också blivit över... Det var ändå kul (fast lite jobbigt att prata om sina grejer på bara några minuter för främlingar). Jag pratade med en konstnärstjej som kryssat i mig för att hon gillade mina verk hon sett på hemsidan, med en artist/curator som jag visade min senaste animation och som visst sett lite av det jag gjort förr och gillade det, sen med Jim och Roisin som jag är i Docks projektet med för jag jag blev "odd one out" och  så med Maeve Curtis och Selma mellan omgångar, med Aine Phillips, en performance artist som är rätt etablerad här som nog var intressantast för hon vi hade en väldigt bra diskussion om modernistisk arkitektur etc och hon gav mig tips på några bra författare på ämnet att kolla upp. Jag pratade även med en tjej som håller i ett art event i Galway som heter Artisit? (de har en fundraiser kl 10 i kväll i stan men jag ORKAR bara inte ungås mer med folk, tyvärr!), så pratade jag med ElliotHarris - två konstnärer som också jobbar som curatorer etc. Ena tjejen tyckte att min animation såg väldigt "kommersiell" ut och att jag kanske borde syssla med kommersiella projekt. Jaha, hmmm. men annars gillade de mina grejer.  Pratade även med Monica från Visual Arists Ireland som organiserade det hela och med min förra tutor Deirdre som jag inte sett sen vi slutade college i våras. Hon sa att hon ville köpa en av mina små bilder från degree showen för hon hade pratat om det förra året men sen blev det aldrig av och nu hade hon just sett den ena tavlan i Brochure publikationen och blev påmind "oh, I didn't see it was you! You look very classy" sa hon haha. Men hon skulle vänta till juni för just nu hade hon inte riktigt råd. Hon tyckte även det var bra att jag kommit med i docks projektet med de mer etablerade konstnärerna. Förutom dessa nämnda personen pratade jag lite med några andra också emellan olika grejer, vissa var från galway men många var från Dublin och andra ställen, dock var inga från mitt år i college där idag (förutom Dee men hon var bara med lite på morgonen) utan de andra var mer etablerade konstnärer de flesta eller hade iallafall slutat college för några år sen. Det är felet med många i min förra klass, de är inte ens medlemmar i Visual Artists Ireland (som ger ut nyhetsutskick, ordnar grejer, skickar ut tidningar etc), kommer aldrig med på såna här grejer etc. Man måste fasen vara på hugget för att slå sig fram...

Vi blev två timmar fördröjda med eventet så vi var inte klara förrän 20.00 Jag var vrålhungrig och totalt slut. Dels för att man är lite spänd inför mötet med så många nya människor och måste vara social och anstränga sig hela tiden, prata om sig själv, lyssna på diskussionerna etc. och sen för att det var så himla LÅNGT. Men jag fick träffa en massa nya trevliga människor som man antagligen inte skulle ha träffat eller ens pratat med om man sett dem annars, men nu tvingades man liksom till det, och det är rätt bra ibland att bara kastas in i en situation för då har man inget val än att prata och vara trevlig liksom.

Köpte en chinese takeaway på vägen hem. Mina ögon är helt tunga och jag känner mig helt orkeslös... Ska nog kolla lite på TV och sen gå och sova tror jag... Good news förresten, Sean pratad med nån på Java's när han gick förbi och de ska försöka öppna igen den här helgen för de är nästan klara! Yaaay!


Fick en hel del beröm för mitt hår idag. Hade flätat två flätor runt huvet och hade resten i en stor knutgrej, Flera undrade om flätorna var mitt riktiga hår eller såna där hårband man kan köpa, haha!

Kommentarer
Postat av: Hubbabuba

Artist? Sjunger du?

2011-03-11 @ 23:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0