Mamma

Min mamma är rätt cool tycker jag. Hon är väldigt intresserad av konst, design, vintage och antikt och så har hon bra musiksmak också, och en väldigt varierad sådan.

Till hennes personliga favoritmusik hör Van Morrison, 70-tals funk och jazzmusik, speciellt då Monika Zetterlund, Sven Asmussen och Sven Zetterberg.  Men sen gillar hon sånt som jag och min brosa lyssnar på också, på senare år har hon börjat gilla hårdrock och metal och annat som min brorsa alltid spelar, t ex Metallica, Iron Maiden, The Hives och The Ramones, vilket man inte skulle kunna tro!

Visste ni förresten att det var hon som visste vem Hello Saferide var innan mig?! Hon studerade nämligen till lärare på Linköpings universitet för några år sedan, och då när Hello Saferide var ganska okänt, så spelade Annika ett gratisgig på campus för att promota en konsert som skulle vara på på något studentställe senare på kvällen och mamma tyckte det var jättebra och tog ett av hennes promovykort och satte upp på anslagstavlan hemma och pratade om hur bra hon var när hon ringde till mig på Irland. Tror att det var 8 september 2005 (googlade datumet).

Min mamma gick konst i 2 år på Lunnevads och Sörängens folkhögskolor och funderade på att söka till konsthögskola, men sen tog hennes andra stora intresse, nämligen hästar över och hon och pappa köpte en gård utanför Motala och bildade familj. Men hon har ändå alltd fortsatt att intressera sig för konst och kultur, gå på utställningar, prenumerera på Antik och Auktion etc. Hon tog alltid med oss till muséer när vi var små, målade, pysslade, skissade saker i trädgården på sommaren etc. Hon har alltid uppmuntrat mig i mitt skapande, men samtidigt har hon inte varit som vissa föräldrar att hon gillat allt man gör, utan varit mer kritisk och sagt att "det här är bra, men här kan du skugga lite mer," och "den här blev bättre än den andra" etc. så man lärde sig mer.

Mamma jobbade inte på 9 år när vi var små, utan var hemma och tog hand om hästarna och de andra djuren och hittade på en massa roliga saker med oss. Vi red, bakade, åkte på utflykter, hälsade på kusinerna etc. Mamma älskar barn och levde sig själv in i lekarna vi lekte. Därför gick jag heller varken på dagis eller lekis (för lekis var inte obligatoriskt före 1992). Sen fick hon dock börja jobba när jag var 8 år eftersom vår ekonomi inte tillät att hon var hemma mera. Pappa är snickare och det var just då när det var lågkonjunktur i början av 90-talet.

Det är nog mycket min mammas förtjänst att jag är bra på att bejaka mina kreativa sidor, gillar att måla, pyssla, baka och hitta på roliga och lite barnsliga saker. Och så är det så bra för vi kan alltid diskutera saker om konst, design, vintage prylar och musik.


Porträtt jag tog med skolans Hasselblad 501 i oktober -07.






Kommentarer
Postat av: Tina

Vilken fin hyllning till din mamma!



...och vilka vackra stig lindberg ägg, du måste säkerligen ha Irlands vackraste påskris=)





...och i fredags hade jag på mig en tunika som påminner om din blogg-bakgrund,

2009-04-13 @ 16:45:23
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0