On art and life

Vi gjorde en trevlig upptäckt, jag och Sean, Java's var öppet nu på kvällen när vi gick förbi! Helt sanslöst vad jag saknat det stället på 2,5 veckor. Gick förbi mitt på dagen, det såg färdigt ut men var stängt, så vi chansade och gick ditåt på kvällen och då var det öppet. Det ser exakt likadant ut, enda de har gjort är att de målat om allting, men det är exakt samma färger (Jag kan pusta ut). Därför så tillbringade vi självklart vår kväll där för att ta igen vad vi missat.

De hade även några nya grejer på menyn. Jag åt sallad bestående av getost, jordgubbar, valnötter salladsblad, solrosfrön och senaps-vinaigrette. Såååå gott! Visste sen tidigare att jordgubbar och sån slags ost går bra ihop och valnötterna var liksom pricken över i. Annars gillar jag inte valnötter, men tillsammans med ost går det bra.

Sen var jag tvungen att prova en till ny grej "Coffe with sweet finger food" för 5 euro. Man fick då valfri kaffe (jag tog americana såklart) och sen ett fat med en chocolate chip cookie, en kula vaniljglass och en liten bit chokladkaka. Väldigt gott. Sen drack jag ett glas rödvin också. Blev nog ca 2,5 timmar där eftersom vi satt och läste. Jag läste i en bok av John Ruskin från mitten av 1800-talet som heter "On art and life". Väldigt intressant att läsa om hans uppfattning om konst, arkitektur etc. Han gillade gotisk arkitektur eftersom den var varierad och intressant, han gillade inte saker som var för monotona eller likadana, utan ville att arkitektur skulle vara lika verierad som konst. Tror han skulle ha dött om han sett modernismen sen i mitten av 1900-talet, haha!

Men han säger mycket bra, bland annat:

"It is not that men are ill fed, but that they have no pleasure in the work by which they make their bread, and therefore look to wealth as the only means of pleasure"


eller:

"You can teach a man to draw a straight line, and to cut one; to strike a curved line, and to carve it; and to copy and carve any number of given lines or forms, with admirable speed and perfect precision; and you find his work perfect of its kind: but you ask him to think about any of those forms, to consider if he cannot find any better in his own head, he stops; his execution becomes hesitating, he thinks, and ten to one he thinks wrong; ten to one he makes a mistake in the first touch he gives to his work as a thinking being. But you have made a man of him for all that. He was only a machine before, an animated tool.
   And observe, you are put to stern choice in this matter. You must either make a tool of the creature, or a man of him."



Nu ska jag kolla på ett par till avsnitt av Mia och Klara på SVT play. Igår såg jag två, men har fortfarande några kvar att se. De är ju så bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0