Iron Deficiency och sånt

Iron deficiency anemia is characterized by pallor (reduced amount of oxyhemoglobin in skin or mucous membrane), fatigue and weakness. Because it tends to develop slowly, adaptation occurs and the disease often goes unrecognized for some time. (---) lightheadedness can also be associated with iron deficiency anemia.

Så står det på wikipedia. Nu sa de inte att jag hade anemia (för få röda blodkroppar), utan substantial iron deficiency, så vet inte om det gått riktigt så långt ännu, men jag tycker att symptomen stämmer precis. Jag var hos doktorn och fick provsvaren idag och mina järn värden är väldigt låga. Det förklarar varför jag känner mig så otroligt trött hela tiden (idag kunde jag inte gå ur sängen förrän klockan 13.00, huvudet kändes som en sten och jag kunde inte lyfta det från kudden. Orkade bara inte, och ändå lade jag mig klockan 1, så var ju inte uppe hela natten precis... Jag har haft huvudvärk från och till de två sista dagarna och inte orkat med nånting, kännt mig andfådd vid minsta ansträngning etc. och förra veckan så svimmade jag ju som bekant. Först trodde jag att tröttheten etc. hade med förkylning att göra, men nu har jag inte varit förkyld på över 2 veckor, så det var det ju inte.

Nu har jag iallafall fått järntabletter som jag ska ta en varje dag i 3 månader och sen vill de ta prover på mig igen om 5 veckor. De ska fylla i så jag får medical card också, så det var snällt! Vi pratade lite om diet och vad som är bra att äta och eftersom jag är vegetarian så är det extra viktigt att jag ser till att få i mig järn. Jag som trott att jag äter ganska bra med grönsaker, nötter, soyabiffar och färs, frukt osv. men tydligen missar jag ändå mycket järn och b vitamin genom att äta alldeles för lite mörkgröna grönsaker som broccoli och dessutom så dricker jag rätt mycket te och sköterskan sa att om jag dricker te i samband att jag ätit någon b vitamin och järnrik mat så gör tannern i teet att kroppen inte kan ta upp det. Därför måste jag akta mig för att dricka svart te direkt efter maten etc. Något jag inte hade en aning om! Jag har hört förr att "kaffe på maten" inte är bra för att det hämmar kroppens upptag av vitaminer i maten, så det hänger väl samman.

Jag åt sushi på Wa Café efteråt och drack en flaska apelsin och morotsjuice och tog min järntablett, eftersom vitam c rik mat tydligen hjälper kroppen att ta upp järn. Sen var jag i Charlie Byrnes bookshop och hittade två riktiga luntor till böcker. En antoligi om Utopiska ideer inom literaturhistorien (bla Thomas More, Marx, Hitler, Orwell etc.) samt en tjock studielitteratur om Museum studies, som jag borde fördjupa mig om jag vill ha en karriär som curator eller jobba på museum över huvud taget. Verkar intressant iallafall. Kan ju vara bra att läsa lite sånt innan man börjar en utbildning inom nåt sånt så man vet lite i förväg.

Jag köpte en highlighter och post it lappar så jag kan markera intressanta grejer. När jag studerat till uppsatser i college etc. så stryker jag under, skriver upp grejer etc. men inte när jag läser böcker på fritiden, vilket är enormt irriterande när man kommer ihåg nåt man har läst och kanske vill använd i något man själv skriver etc. och sen inte för allt i världen kan hitta det

Aiofe frågade om jag ville komma med dem till en gratis konsert i the Roisin i kväll men jag är verkligen inte i form så jag får tacka nej, tyvärr. Då står man ju hela tiden också och det orkar jag inte med.

För övrigt så har jag gått och gäspat hela dagen och känner mig som en sömngångare, så hoppas verkligen jag kan få tillbaka min energi snart!

Några av mina favorit icke skönlitterära böcker.

Kommentarer
Postat av: Tina

Hoppas verkligen du blir bättre snart och att det var brist på järn som spökade. Själv lider jag nog av brist på sol och dagsljus. När jag åker till jobbet är det kolsvart ch när jag åker hem är det kolsvart. Instängd i ett jäkla mörker.

2009-02-04 @ 14:49:00
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0