Stockholm dag 2 (8/1)

Denna dag var det snöigt och kallt, men jag och Ragnhild gick ändå en promenad från Alby där hon bor, längs albysjön och bort till Fittja där jag skulle ta kort. En av anledningarna att jag åkte till stockholm var att jag ville återbesöka några av de förorter jag jobbat med i mitt examensarbete på konsthögskolan och ta kort på dem på vintern, förra gången jag var där var det vacker höst med gula löv. Det såg rätt annorlunda ut och husen och dess färger fick mer fokus eftersom naturen runt omkring var enbart vit eller grå. Jag tog en hel del bilder som jag kan måla ifrån senare.

Jag tycker att modernistiska hus är så otroligt snygga!

Vi var även inne och kollade på en utställning i Mångkulturellt centrum i Fittja, som är ett väldigt fint, nyligen uppfört hus där de ger ut och säljer böcker om olika kulturer, integration, konstprojekt, utstälningar, café etc.

Sen tog vi tunnelbanan till Masmo, det var punkthusen där som jag målade av till utställningen och som blev min huvudbild som trycktes på vykorten:


Det var som om man kände platsen så väl eftersom jag studerat husen så noga på korten som jag tog och målade ifrån... Det var nästan lite häftigt!


Vi gick runt lite, tog en buss till Skärholmen, sen tunnelbana in till city. Då var jag rejält frusen kan tilläggas, särskilt om fingrarna som hållit i kameran, och min jacka är ju inte så särskilt varm heller...

Vi behövde värma upp oss lite så vi fikade inne i Klara kyrka som ligger vid T-centralen, det var ett trevligt café som dessutom var bra mycket billigare än fiken i t-centralen. Där satt vi och pratde en lång stund medan vi väntade på Ragnhilds väninna Astrid, som också skulle med till Liljevalchs. Hon bor på Kungsholmen i ett fint gammalt hus och jag bodde i ett rum på deras vind när jag var i Stockholm förra hösten, eftersom jag då inte behövde åka ända till Alby och tilbaka när jag skulle upp till de norra förorterna och fota. Det var lite som Karlsson på taket stämnin med det gamla vindsrummet och utsikten över de svarta taken på Kungsholmen och i Vasastan! Det var himla kul minns jag.

Iallafall, så var Astrid sen, så Ragnhild skulle stanna och vänta och jag skulle ta bussen till Liljevachs, så att jag skulle hinna med något annat på eftermiddagen också och inte bara sitta på ett café ;) Det var tur, för det tog visst ett bra tag innan Astrid kom. Jag tog bussen till Djurgården som går utanför kyrkan och kollade på uställningen. Den var fantastiskt bra, fanns så himla mycket att se, och vilket färgsinne de hade! Helt otroligt!

Det var Sigrid Hjertén, Isaac Grunewald och Leander Engström.

Leander Engström

Isaac Grunewald

Sigrid Hjertén

Sen gick jag till Svenska Institutet vid slottet och köpte ett par svenskaböcker åt Sean och sedan vidare till Söder och en second hand affär vid slussen där jag hittade en jättebra bok om förortsbyggandet i Stockholm och Fridolins Lustgård av Erik Alxel Karlfeldt, en av mina favoritpoeter.


Gamla stan

Sen åt jag pasta på en trevlig pub på Bondegatan. Jag tog en pint Guinness för att se om den höll måttet, och det gjorde den, den var jättegod!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0