Två nålstick i armen senare.

Idag var jag på Citizens' information kontoret och fyllde i en lapp om medical card, eftersom jag tror att jag har rätt till det nu när jag är arbetslös. Normalt så kostar ett läkarbesök 500kr i det här landet, men har man ett medical card så betalar staten istället.

Det är dock bara vissa GP's (general practitioner/familjedoktor) som tar emot medical card patienter, och man måste vara knuten till en viss doktor som ska skriva under ens papper. Jag har ju ingen GP eftersom jag alltid gick till college doktorn förr och bland annat var hos ett par olika läkare i Westport etc. De flesta har tydligen redan uppfyllt sin kvot av medical card patienter, jag frågade på ett par ställen. Bland annat på ett surgery på Sea road, precis nära oss. Receptionisten sa att de egentligen hade kvoten full och bara tog emot existerande patienter som fick medical card, men jag fick ändå träffa en doktor där idag (och betala, eftersom jag inte ansökt ännu) då jag ville kolla upp varför jag kännt yrsel och svimmat igår bla. och även imorse fick jag lite yrsel i ett par sekunder när jag steg ur sängen, känner mig trött etc. Sen så kanske de kunde hjälpa mig med medical card nästa vecka, eftersom jag då redan är inskriven som patient om jag träffade doktorn idag. Fick en tid klockan 4 och de är enbart kvinnliga doktorer, vilket jag föredrar.

Doktorn var mycket trevlig, och tog blodprov i båda armvecken som ska skickas på analys. Hon sa att det är troligt att jag har järn/ vitamin B brist eftersom jag är vegetarian, dessutom såg jag ovanligt blek ut och det kunde tydligen vara tecken på det. Hon kollade körtlar, hals, om ögonen kunde följa hennes finger, blodtryck etc. men det visade inget, blodtrycket var normalt/lite lågt, men inte oroväckande lågt. Jag ska komma tillbaka nästa vecka och få provsvaren. Tills dess ska jag ta det lugnt och inte göra för häftiga rörelser eller stå för långa stunder.

Hoppas blodproverna visar något så att man får veta.

Typiskt ändå, för jag som hade tänkt att sträcka tavelduk den här veckan, men det är ju en ganska stor ansträngning och ett himla böjande upp och ner dessutom, som jag INTE ska göra... suck!



AJ! Mina armveck gör sig påminda. Tur att jag inte är nålrädd! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0