Det blev midsommar iallafall

Trodde ju inte att det skulle bli något firande igår eftersom både jag och Sean jobbad hela dagen, men sen när jag var på väg hem från jobbet så såg jag att de sålde, söta, goda små jordgubbar på McCambridge's och då fick jag ett infall och köpte lax och färskpotatis där också. Sen dukade jag upp med min lilla midsommarstång som mamma skickade med mig när jag flyttade till irland 5 juni 2004.
   "Ta med den här lilla midsommarstången så får du sätta fram den sen på midsommar" minns jag att mamma sa. Den har stått i fönstret i sovrummet i ett par år och banden börjar bli lite blekta. Men det är väl som Doris sa i Jönssonligan:
"Det finns vissa saker en inte kan köpa för pengar - ett minne av Sverige!"



Mamma hade skickat två servetter i paketet med boken.

Maten var klar precis klar när Sean kom hem. Det enda jag saknade var senapssås som jag inte fick tag på eftersom jag inte hade tid att gå till någon stor matvarubutik, så det fick bli lite grovkornig senap med laxen, som inte passade fullt så bra. Gräddfil hade också varit gott, men det finns inte här.

Sean var nöjd och glad. Jag drack lite av min Bushmills whiskey jag har kvar sen min resa till Nordirland i februari, och sen åt vi jordgubbar och vispgrädde till efterått. Åh så söta och goda de var! Idag är ju sommarsolståndet så det firar de som tror på the pagan religion (druider och sånt) här på irland. De tänder eldar, spelar trummor och går till standing stones och stencirklar m.m och ser solen gå upp. Vet att de firar ute vid St Brigid's gardens, men dit kan man ju inte ta sig utan bil. Dessutom ska jag ju på Aoife's fest ikväll.

På turistbyrån kom jag att prata med två tanter om midsommarfirande eftersom de frågade om var de hade firanden på irland och jag kollade upp det på datorn. Då helt plötsligt såg vi två blonda tjejer med stora blomsterkransar i håret gå ut genom dörren och de trodde att det var några som skulle till något pagan firande. Då sade Edel som pratat med tjejerna att de var svenskar och då berättade jag för dem om svenskt midsommarfirande och de tyckte att det verkade väldigt trevligt. "Sweden must be so beautiful this time of year!" sade de. De måste ha varit utanför stan nånstans och plockat blommorna för kransarna var helt otroligt fina med klöver och prästkragar etc och såna blommor växer inte här i närheten.

Sen efter middagen igår kväll åkte vi till Eye Cinema och såg "Maria Larssons underbara ögonblick" (Everlasting moments heter den på engelska). Den vann guldbagge för bästa svenska film och bästa manliga och kvinliga huvudroll och jag förstår varför. Så otroligt himla fin den var! Handlade om svåra saker men var samtidigt så hoppfull och vacker. Och jag som älskar fotografi förstod hennes lycka av att se bilderna framkallas i mörkrummet etc.

Så det blev en riktig svenskdag trots allt.

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Visst är det god mat man äter på midsommar?!

2009-06-20 @ 13:35:49
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Nazli

sv: vsg! taack de samma! =)

2009-06-21 @ 00:20:35
URL: http://naazlis.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Vilken tur att du fick dig lite midsommarfirande ialla fall!

2009-06-21 @ 20:45:32
URL: http://enoughisenough.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0