Vårutställning och trevligheter

Igår var det vernissage på konsthögskolan i Galway, så självklart ville vi ilumni studenter dit för att kolla in vad de fått ihop i år. Det var tänkt att jag och Cat skulle promenera ut dit tillsammans runt 1, men hon ville jobba lite mer på en taval hon håller på med innan hon gick, så jag gick själv och hon dök inte upp förrän halv 4.

Tur att jag kom tidigt, för då hade jag tid att ta mig en ordentlig titt på allt som visades innan det blev proppat med folk. I år var det lite annorlunda, för förr har alltid både tredje års (Bachelor) eleverna och fjärde års (BA Honours) eleverna trängts om utrymmet, men nu hade de ändrat så att det bara var fjärde års eleverna som ställde ut i vårutställningen och sen hade de olika tredje års klasserna haft andra utställningar, t ex keramikeleverna hade en grej i Galway City Museum i maj, paint eleverna hade en utställning i hallen efter påsk etc. Det gjorde att det fanns mycket mer plats åt alla, men också att det var lite mindre folk eftersom tredjeårselevernas familjer inte var där.






Jackie O'Neill. Jag och Cat blev så himla imponerade av hennes söta textilier, kaniner, fåglar, nypon etc. Påminde oss om "Watership down" (Den långa flykten). Jag som älskar kaniner!

Flora Feist, som gick i min klass under vårt Foundation year, men tog ett års ledigt och nu slutade fyran i textil. Hon hade designat jättefina tyger baserade på labyrinter och ryska kyrktorn.


Benny Williams, en kvinna som är kompis med Rosin, Cat och dem och som jag känner litegrann. Hon har verkligen utvecklats, för jag minns att jag inte tyckte hon var så särskilt bra i tvåan och nu var hon en av de bästa paint studenterna enligt mig.

Jag hann med att prata med en hel del personer jag känner, däribland Aideen Barry och Jennifer Cunningham som är med i Docks projektet, Loretto som gick i vår klass, mina förra tutors Mike, Deirdre och Fionna som var väldigt glada att höra att jag fått utvecklings stipendiet och ateljén sen jag såg dem sist. Deirdre ville att jag skulle e-maila henne så skulle hon skicka information om någon hon känner i Berlin som kanske kan hyra ut ett rum till mig när jag åker dit. Fionna, var dock trevligast utan dem, när jag träffade henne på övervåningen, känns alltid kul när man har något att berätta för dem.


När Catriona kom så gick vi en sväng ihop och kollade. Vi pratade med Jackie och Orla som hon känner och beundrade deras verk, massor av folk vi pratade med nämnde min utställning förra året och hur de tyckte den var så bra etc. så den måste ju ha gjort avtryck iallafall när alla känner igen mig genom "ja, men det var ju du som hade de där retro tapeterna och videon som jag tyckte var så bra!" haha! De känner mig genom mina verk och inte personligen ;)

De bilder jag visat här var mina favoriter, men över lag tycker jag inte riktigt att utställningen var lika bra som vårt år. Textiles och print hade bra grejer, men var lite besviken på paint, för det var bara någon enstaka grej som tilltalade mig. Kändes som att man sett mycket av det förut och att många grejer var gjorda på ett sätt som påminde för mycket om andra grejer/inte var tilltalande i sitt utförande etc. Däremot var det ju bättre upplagt med bara fjärde års elever, men var ändå lite sämre än andra år måste jag ändå säga.

Efteråt promenerade jag och Cat in till stan och handlade lite mat på Dunnes och sen gjorde vi två goda sallader som vi satt och åt på hennes uteplats i kvällssolen. Det blev en sallad med rödlök, tonfisk och äpple, och en med jordgubbar, broccoli och cheddar. Den sistnämnda var såååå god, och enkel, så den måste jag göra själv nån gång. Hade aldrig trott att jordgubbar, broccoli och cheddar skulle passa så bra ihop!

Vi drack lite vitt vin och Cats kompis Joanne, som jag vet att jag sett, för hon gick året över oss, men inte kände kom. Hon var jättetrevlig så sen gick de och köpte vodka och apelsin och cranberry juice medan jag gick hem och hämtade en tröja och bytte skor och sen satte vi oss vid Spanish arch och drack lite och träffade på Lucy coh John och några andra bekanta från college. Det var fest i Nimmo's senare på kvällen arrangerad av några på skolan, så vi gick dit och betalade 50 spänn för att komma in. Det var skitkasst, för vi kände ingen, musiken var dålig och alkoholen var dyr, så vi gick rätt snabbt vidare till The Rosin. Där satt vi i beer garden och rökte mentol cigaretter och pratade och sen dansade vi på nedrevåningen. Mitt i alltihop kom en irländsk kille som kunde Svenska och frågade Joanne om jag var svensk. Hur kunde han veta det kan man ju undra då "jo hon har sån där retro stil när hon dansar som svenskar har" svarade han. Ahhh men ursäkta, men hur fan dansar en svensk då? Och hur skulle jag kunna veta hur svenskar dansar, jag som aldrig går ut i Sverige? Hmmm?! Han kom iallafall och pratade med mig på perfekt svenska och först fattade jag inte, för han sa "är du svensk?" på svenska och då sa jag "ja, är du också svensk?" Då svarade han "nä, jag är Irländsk" så då fattade inte jag om han kunde svenska eller bara hade lärt sig typ en fras.

Han studerade tydligen i Lund och hade bott där i fyra år. "Alla tror att jag är svensk för att jag har bra svenska" sa han, "ja, det är ju lite lustigt, sa jag, för alla tror att jag är irländare för att jag har bra engelska" haha! Han var trevlig, men va fan, jag behöver ingen som stöter på mig när jag har Sean ju!

Sen dök Cats nya pojkvän upp, en afrikansk gatukonstnär och musiker som jag sett måla vid Shop street men inte känner. Han var väl ok, men ite riktigt min typ. Han är dessutom 38! fast det syns inte, men ändå, då är ju inte Seans 31 så gammalt i sammanhanget...

Runt halv 2 fick jag nog och gick och köpte chips i Winnie's till mig och Sean och gick hem. En trevlig kväll och dag hade det varit iallafall!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Vad roligt att gå på utställning och gud vad fina kanintavlorna var!!

2009-06-08 @ 19:58:08
URL: http://enoughisenough.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0