Att leva med konst konstant

Artist statement:
I am interested in the modernist architects' visions of utopia and how the disappointment that the ideal can never be met leads to a kind of detachment from the place we're in now. How we go about our everyday lives but secretly long to be elsewhere.
    In my work I explore notions of otherness, of observing but not quite belonging and the feeling of detachment from a place that may be shared by natives and foreigners alike. I want to show the quiet, ruminating spaces that silently stand there while we dream away and forget to look, because they have become so common, so everyday to us that we take them for granted, and they're only a temporary stop on a journey that is meant to take us elsewhere.
    I want my work to be bright and colourful, to show these spaces the way that the architects once intended them, but also point to a certain uncanny air that the viewer may or may not pick up on. Over the last two years my main source of inspiration have been a number of Stockholm suburbs.



Nu har jag tackat ja till inbjudan om networking grejen i Galway city museum genom att skicka in exempel på min konst, statement och biography. Har även hunnit med att boka tågbiljetter tills imorgon, fika med Maria, vilket var trevligt, signa i welfare kontoret, hämta ut min a-kassa på posten, druckit kaffe och läst vidare i Anton Tjechov boken och ikväll är det bar No. 8. Kan inte vänta tills Java's öppnar igen på fredag. De har inte förstört stället, bara målat väggarna och fixat köket etc (gick förbi idag) och så har de lagt till nya grejer på menyn, bla en fruktsallad med ckokladspåner på. Jajaja! De ska ha återinvigning och jazzkväll där på fredag så då måste jag och Sean absolut dit i god tid så vi får bord, hoppas det inte blir för fult bara...


Kommentarer
Postat av: Isabell

Svar: Jaha, var det så den hette! Fast nu när jag tänker efter kom jag på att den jag läste hette Förvandlingen, haha :P Det är ju lite samma sak.



Jag har inte mycket att säga om hans andra böcker eftersom Förvandlingen är den enda jag läst, men jag kan säga att det ju är en väldigt speciell bok. Den utmärker sig verkligen bland de andra böcker jag läst, och jag lär inte glömma den på ett tag.



Vad handlar Processen om? Namnet påminner ju lite om Metamorfosen eller Förvandlingen, så nu blir jag nyfiken! ;D

2009-03-25 @ 19:03:17
URL: http://isabellicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0