Söndag efter Dublin

Jag och Sean var uppe med tuppen igår. Tog bussen till Dublin redan 6.30, samma som jag tog förra helgen när jag skulle vidare till Belfast. Vi åt snabb frukost på McDonalds (hade inte tid att hitta nåt bättre ställe) och sen tog jag Luas (spårvagnen) ut till förorten Blackhorse där IMOCA och Moxie studios ligger.

Vid luasstoppet i stan.
De hade en open studio day så man fick kolla runt och se lite av deras konst etc. Pratade med Bear, vilket namn va, men han är amerikan ;) han hade ju sagt att han ville ha med mig i en utställning under hösten men sen blev det ju inget av och nu sa han att han inte har nåt med IMOCA att göra längre för de har en anställd curator som bestämmer om utställningarna, han nämnde inte ens om att vi pratat om en utställning, men kände sig kanske lite obekväm  när jag kom(?). Iallafall så höll jag käften och pratade bara lite om ateljeerna etc. Han verkade tro att jag var intresserad av att flytta till Dublin och hyra av dem men de kostar 2500kr i månaden, men tjena, sen ska man betala vanlig hyra också, så knappast troligt! Vill ju inte bränna sina broar med folk genom att säga för mycket, men jag är besviken över att utställningen aldrig blev av och att de aldrig ens hörde av sig över huvud taget, särskilt som en hel del folk jag känner fick reda på att jag skulle vara med...

Jaja, sen åkte jag iallafall tillbaka in till stan för att gå på några utställningar.
Först köpte jag ett par grejer i konstnärshandeln K&M evans och sen gick jag ut till Douglas Hyde gallery vid Trinity College och kollade på Mamma Andersson utställningen. Hon är verkligen en av mina favoriter!

Jag gillar att gå på utställningar så mycket mer än att bara kolla på bilderna jag gillar i en bok, för där kan jag alltid studera noga vad för slags teknik konstnären använt etc. och sånt får man bra tips ifrån.

Sean gjorde sin egen grej medan jag gick på utställningarna. Han kollade i några olika bokhandlar, satt på ett par olika caféer och läste etc. och sen skulle vi ses och äta lunch ihop runt 2.

Innan dess hann jag med att gå ut till Green on Red gallery som ligger mitt emot Pearse station. Ett av mina favoritgallerier i Dublin eftersom det är lite New York känsla över det med röda tegelväggar, stora fönster, synliga stålbjälkar etc. Där visade Niamh McCann som är en av mina Irländska favoritkonstnärer. Det är den utställningen som jag tänkt recensera inför högskole ansökan. Jag såg henne på Tulca utställningen i Galway i November och tyckte hennes skulpterade neonljus och uppstoppade skata var så häftiga. Här fanns en till uppstoppad skata, med rävsvans denna gång och tavlor som kommenterade på samhällsgrejer som ekonomiska nedgången, amerikanska presidentvalet etc. men ändå är det som en egen sagovärld med hjortar och skator etc.





Sen träffade jag Sean vid Ha'penny bridge och gick och åt i Epicurian foodhall. Sean tog kinesisk buffé och jag tog grekisk buffée. Den grekiska var himla god med dolmatas, massa sallad, tsatsiki, ris etc. Efteråt delade vi på oss igen och jag gick till Temple bar gallery. Innan dess kollade jag på bokmarknaden som de har på temple bar square varje lördag och började prata med killen som stod och sålde. Han visade sig också vara konstnär, hade studerat i Sligo och nyligen ställt ut i en grupputställning i Ormond Baths Gallery i Belfast, där var ju jag förra veckan. Det slutade med att jag gav honom mitt visit-vykort och han visade bild på sina grejer på mobilen och sen köpte jag boken "One flew over the cuckoo's nest" av honom, så det var trevligt. Sen kollade jag på en utställning i Temple Bar Gallery som även den hade belfastanknytning: Det var en nordirländsk konstnär som tagit kort på stora bål som protestanterna bygger av lastpallat och bildäck för att hylla Battle of the boyne 11 juli. Han hade åkt runt i olika förorter och tagit kort på de olika bålen innan de skulle tändas. Många hade irländska flaggor och dockor med irländska tröjor på sig som skulle förgås i elden. Lite hatiskt eller?

Sen gick jag bort till Cow's lane och sucktade lite efter de svindyra men svinsnygga retromöblerna i ett par butiker som ligger där.

Sen råkade jag på en elbox som bär min kompis Shane's konstverk. Han gick i min klass först men bytte till printmaking sista året. Han var med i nån tävling där konstverk skulle pryda elboxar runt om i Dublin. Hade sett nåt kort på hans förut men inte vetat var det var, nu vet jag. Den ligger mitt emot Dublin Castle vid Dame street.

Shane O'Connor (SOC)
Sen kollade jag en snabbis i några affärer. Bla. var jag i Road Records, en affär som ligger på baksidan av George's arcade och ska stänga snart. De har varit en knutpunkt för olika okända/alternativa band som har kunnat sälja egentillverkade skivor mot provision där. Jag köpte två skivor jag inte hade en aning om vad det var (för där känner man inte till mycket precis). Köpte dem enbart för att fodralen var coola. Den ena var sydd av artisten själv och skivan är minimalistiska electroljud. Rätt bra faktiskt. Den andra skivan är en indie rock, men fodralet är bättre än musiken, det är som ett polaroidfoto, både fram och baksida! Ibland måste man köpa musik bara för fodralet. Iallafall så är det fodralen som ofta fångar min uppmärksamhet i skivaffärer (om jag inte letar efter något särskilt vill säga).



Mamma Andersson katalogen och Gökboet. Douglas Hyde producerar så fina kataoger, de är hardback böcker i olika färger, alla samma format, så om man köper kataloger från flera utställningar så får man en vacker boksamling. (fast det har inte jag gjort).

Vid 6 träffade jag Sean i Stephens Green shopping centre och promenerade bort till Busaras. Vår buss gick klockan 7, så vi fikade kaffe och scone på stationen. Vi kom fram till att Sean hunnit med att dricka 7 koppar kaffe under dagen. Tur att han har stålmage, jag får lite ont i magen av 2 stora koppar kaffe på en dag...

En fullspäckad dag blev det för min del, medan Sean mest satt och fikade och kollade i några affärer. Han försökte gå till the History museum, men det var stängt tyvärr. Vi kom hem runt 22.40.

Nu idag har vi gått en liten promenad, fikat i Java's och så har jag ätit den godaste curryn som lagas av en Hahre Krishna gubbe som har en gul vagn på marknaden vid St Nicholas church lördag/söndag. Kön brukar vara aslång på lördagar men idag var det lugnt.

Kommentarer
Postat av: Tina

Hemskt var du är ute och far på den gröna ön. Härligt att strosa runt bland utställningar, bästa inspirationen. Lite sorgsen för att jag nästan aldrig hinner...eller snarare inte tar mig tid för det mer. Ska ska ska.

2009-03-02 @ 09:59:13
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0