I mitt framtida hem ska det finnas plats för böcker, konst och musik.

Jag är så himla sugen på att gå på konsert. Det var verkligen evigheter sen! Sist var ju nån gång i november på ett Pink Floyd tribute band och sista konserten med något av mina favoritband var ju Radiohead i juni! Så här får det inte hålla på! Jag har kollat upp en massa konserter, men det är inte en enda artist/band som jag verkligen gillar som spelar inom den närmaste framtiden. Förr var det ju alltid nån, men just nu finns det inte en enda. Jag hänger inte heller med riktigt med de allra nyaste banden, så det är så många jag inte känner igen heller. Men visst kan det vara kul att gå på ett bra band man inte känner till, men inget slår den där förväntansfulla känslan när man väntar på att en av ens favoritband ska komma ut på scenen.


Nu har jag just kommit hem från stan och ätit beans on toast, som är helt klart underskattat. Jag skrev en ansökan om studioplats i Artspace studios i Galway, för jag saknar som fan att inte ha en ateljé. De hade inga platser just nu men förhoppningsvis kanske man kan komma in där så småningom, om det inte dröjer allt för länge för då bor jag väl inte kvar.

Jag var på posten och hämtade veckans och förra veckans a-kassa och när jag lämnat ansökan till Artspace så gick jag till Kenny's Bookshop som ligger i närheten. De hade 50% rabatt på allt, så jag fick min bokrea till slut :)

Då kunde man ju liksom köpa DUBBELT så mycket. Jag hittade flera bra böcker och det slutade med att jag köpte allihop, för det är ju ingen mening med att komma tillbaka och köpa resten av böckerna om några veckor när rean är slut och man får betala fullpris...

Det blev följande:
* En stor konstbok om Gordon Matta Clark (en av mina favoritkonstnärer som jag skrev om i min thesis)
* "What is art?" av Leo Tolstoy i originalutgåva från 1905
* "The Horse stealer and other stories" av Anton Tchehov från 1925.

Om jag sen lyckades läsa hälften av alla fantastiska böcker jag köper hela tiden så skulle det vara jättebra. Jag fantiserar om mitt framtida hem så som jag önskar att det såg ut. Jag vill bo i en stor våning med trägolv i en stad, inte på landet. Jag ska ha massor med retroprylar och möbler. 60 tals lampor, 50 tals bord, vackra gardiner, fina tekoppar, en vintage LP spelare och en megaskivsamling och så bokhyllor där böckerna står indelade efter ämne: konstböcker, konsttidningar, historiska böcker, romaner, barnböcker... Bredvid ska det stå en skön fåtölj och jag ska ha en sån där vacker läslampa som är på en böjd trästång och vars kupa ser ut som en blomma och så ska det finnas stora hörlurar med lång sladd som går från LP spelaren eller stereon så att man kan sitta ostört och läsa och lyssna. I ett intilliggande rum ska jag ha min atelje. Där ska det finnas nog med plats att jobba med stora saker och golvet ska vara intäckt och väggarna vita så det gör inget om jag klistrar upp grejer eller spiller färg. Om man är själv hemma så kan man lämna dörren på glänt till vardagsrummet så kan man höra musiken in i ateljen. I ateljen ska det vara varmt och mysigt och stå en lampa i fönstret. Därinne ska även finnas plats för min dator och arbetsbord.

Det är precis så jag önskar att man kunde bo. Hoppas, hoppas hoppas att åtminstone en bråkdel av det där blir sanning en gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0