Dag 2 i Dublin och mer svenskheter

Jag hade ju hela torsdagen i Dublin också eftersom mitt tåg först gick 19.15. Jag kände inte för att bara springa runt i affärer hela dagen, dels för att jag var där och gjorde det för bara några veckor sedan och dels för att jag inte har så mycket pengar att spendera ändå.

Jag beslutade därför att ta DART tåget ner till Dun Laoghaire och kolla lite istället (uttalas Dun leary). Sist jag var där var sommaren -06 när jag åkte till Festival of World cultures med Sean och Laura.

Pearse Station. Lite trivia: det var här videon till The Corrs hit "Runaway" spelades in haha!


Dun Laoghaire är en finare förstad till Dublin som ligger vid havet söder om staden och därifrån kan man ta färjan till England bland annat och de har en stor marina, det här är huvudgatan. Jag strosade runt lite och kollade och återupplevde sedan gamla minnen genom att äta lunch på ett ställe som heter World Café. När jag och mamma var på semester på irland första gången 2002 så kände min lärare Ragnhild en kvinna som hette Ursula som studerat svenska i sverige och var guide i Dublin bland annat och vi fick därför bo hos henne en natt i Dun Laoghaire. Eftersom hon jobbade tidigt på morgonen så hade hon ritat en karta som ledde just till detta World Café, där hennes dotter jobbade och vi fick gratis frukost där.  Minns att mamma blev alldeles rörd när de sa att det var gratis efter att vi ätit en stor Irish breakfast var eftersom hon tyckte alla var så snälla mot oss :)

Det var kul att se stället igen, jag kände igen mig när jag kom dit, men minns inte hur dottern såg ut och tvivlar på att hon jobbar där än om det är så många år sedan.

Utsikt från caféet. Jag var i ett antikvariat mitt emot (där jag för övrigt köpte engelska versionen av Ängeln på sjunde trappsteget den där gången 2002). Där hittade jag till min förtjusning Leo Tolstoys Anna Karenina, som jag letat efter här i Galway men inte hittat. Det fanns flera versioner, pocket och en gammal, antagligen från 20-talet. Pocketversionerna hade nyare översättningar, så språket skiljde en hel del, men jag tog den gamla eftersom den var finast och dessutom påminde om Tolstoy boken jag läste nyligen, "What is art?" i språket. Kommer bli något att traggla sig igenom dock, inte direkt lättläst och ca 750 sidor ;)


Paviljong vid strandpromenaden.

Eftersom mig biljett gällde ända ut till Dalkey, så tog jag DARTen ut dit innan jag begav mig tillbaka till Dublin igen. Det blev bara en snabbis dock, för tågen gick bara varje halvtimme och jag ville inte spendera för länge där eftersm jag ville hinna med lite i Dublin också. Så det blev Daleky på 15 minuter kan man säga ;)

Dalkey
'
Slottet. Det är en mycket vacker by eller vad man ska kalla det. Hav på ena sidan och sluttningar på den andra. Det är här alla rika folk bor, såsom Enya, Bono och dem, så det är inte billigt precis, men jag förstår dem, för det är verkligen fint ;)


Utsikt från bron vid stationen.

Sen stack jag in till stan igen. Promenerade från Pearce station ner till Merrion square, och yiihooo, jag hittade ett sushi takeaway ställe där, precis runt hörnet från parliament buildings som jag aldrig vetat om förut, och tydligen har det funnits ett tag. Blev helt till mig! Men jag hade ju redan ätit, så det får bli nästa gång. Då, om vädret tillåter så ska jag köpa med mig sushi och sitta och äta i Merrion Square. Sushi King heter det och ligger på Baggot Street Lower.

Sen kollade jag en sväng på Topshop och köpte denna:

Den är från deras Boutique avdelning där de samarbetar med olika up and coming designers. Hade kostat 85 euro men var nedsänkt till 20, bra va?!

Kollade in Harlequin en snabbis, det är en second hand affär som har helt fantastiska klänningar, men de är dyra, kostar runt 800kr. Kostade på mig en klänning där till Vårutställningen förra året, men nu hade jag ju ingen anledning att köpa någon ;)
dessutom har jag ju klänningen från Belfast som jag måste sy om så jag kan använda den.
Gick igenom George's arcade och ner till IFI (Irish Film Institute) i Temple Bar och köpte en biljett till "Låt den rätte komma in" (Let the right one in) som visas där hela april. Hade så länge velat se den så det var ju perfekt!

Jag åt god soppa på Gruel innan det var dags för bion. Gillar det stället något enormt!



Och ja, Låt den rätte komma in var precis så bra som alla sagt. Riktigt myste över att få se mina förorter och en massa snö, det var en sån där film som stannar med en ett tag efter att man lämnat biografen, så om ni inte sett den believe the hype.
Kändes lite lurt att komma ut i solskenet efteråt, lite som att man själv blivit en vampyr som inte tål solsken, haha!

Sen blev det super stressigt att hinna med mitt tåg, för jag hade räknat fel på tiden lite och trott att filmen skulle vara slut runt kvart över 6, men nu var den först slut 18.40 och mitt tåg gick 19.15 och jag var tvungen att skynda tillbaka till hostelet och hämta min ryggsäck, och sen skynda till Abbey street och ta LUASen till Heuston station, hade väl ca 3 min till godo ;) phew, svettigt!

Men åh så kul jag hade: museet konserten, Dun Laoghaire, Låt den rätte komma in, Gruel, sushi, strosa runt, ahh, jag gillar Dublin, just för att jag känner staden så bra och vet om så många bra ställen.


Anna Karenina, Eileen Gray och Kristofer Åström.

Det är en sak jag gillar med att bo utomlands, att det blir så speciellt och kul när man gör eller ser något som har med Sverige att göra. Om man bodde i Sverige så skulle man ju knappt bry sig men nu blir man alldeles glad innombords av att uppleva Svenskheter.

Några exempel är konserterna med The Hives, Jenny Wilson, Cardigans och A Camp jag sett i Dublin och London. Eller när jag var på en Svensk resturang i London och åt bullens varmkorv och potatismos, eller när jag var i den svenska matvaruafären i London eller IKEA i Belfast, eller när jag sett ett par svenska filmer på bio, eller när det visades ett program om Svenska älgar som skulle exporteras till Skottland på TV, eller när jag bakat lussebullar och pepparkakor, eller haft påskris, eller när jag hittade "Tillsammas" i en affär i Dublin förra året.... Ja, då får man nån sån där åhh Sverige känsla som man aldrig skulle få när man bor i Sverige, för då tycker man ju inte att ens eget land är nåt särskilt haha ;)

Förresten så glömde jag alldeles bort att det var valborgsmässoafton igår!! Slog mig först sent på kvällen. Kommer aldrig glömma 2004 när jag varit på praktik på Irland och flög hem just den dagen. När planet började gå ner för landning över skavsta så var det en sån underbar aprilkväll ock vart jag än såg så brann det stora majbrasor. Jag räknade säkert till en 30 stycken när vi flög in. Glömmer aldrig den synen. En vacker stilla vårkväll och så majbrasorna med sitt vackert flackande sken.


Kommentarer
Postat av: Emma

Ser himla trevligt ut =), Hoppas din helg blir bra =)

2009-05-01 @ 14:59:25
URL: http://babesontour.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0