Berlin Mitte och träff med Seans kompis

På måndagen (7/9) ville Sean kolla på olika historiska platser, för han har ett stort intresse för historia, och jag tycker också det är intressant, men inte krigshistoria så mycket som han då.

Först kollade vi in Checkpoint Charlie, gränsstationen mellan öst- och väst-Berlin. Det finns ett museum bredvid som berättar historien om muren, uppdelningen, olika knep från östberlinernas sida för att fly till väst etc. Det var intressant men orkade inte läsa allt för det var massor med text.


Sen kollade vi på The Holocaust Memorial som låg inte långt därifrån.


Impressive.
Sen ville Sean självklart se Brandenburg Gate och The Reichstag, och det var ju bara ett par minuters väg dit så.

Brandenburg gate. Förr i tiden fanns flera olika gates för att komma in i Berlin, som var innanför stadsmurarna. Sedan fick Brandenburg gate en ny roll, för när Berlinmuren uppfördes så gick den precis emellan gaten och riksdagen. Västberlinare kunde besöka öst under dagstid (öst=andra sidan från där jag står), de fick utfärdat ett dagspass. Tänk om man tappade sina papper när man var där, så kunde det skita sit så att säga.

Reichstag - det var här Hitler höll massmöte...
Sen vandrade vi en bra bit genom Tiergarten (den stora parken intill) för Sean ville se det stora monumentet i mitten. Han hittade även en staty av Bismarck som han läst om. Han vet mycket om historia så han kan ge mig en run through av de viktigaste grejerna, vilket är behändigt.
Vi åt sen lunch på ett café i parken och sen skulle vi upp till Hansaplats för det var den närmaste U-bahn stationen. Där råkade jag på något av en modernistisk dröm. Mitt konstprojekt handlar ju om modernismen så om Sean var exalterad att se Brandenburg gate, så var jag i mitt esse med kameran här!



De tycks vara arkitektoriska show pieces, för varje hus är olika och snyggt designade. Området är med i min bok jag köpte om modernistisk arkitektur i Berlin såg jag sen.

Vi tog oss till Zoo station och eftersom vi behövde byta där, så passade vi på att kolla på Kaiser-Wilhelm kyrkan, den som blev bombad under kriget.

Efter det åkte vi ner till Bergmannstrasse i Kreutzberg eftersom Sean ville till en engelsk bokaffär där, men den var visst stängd på måndagar upptäckte vi, så vi åt asiatisk wok på en restaurang innan vi åkte hemåt.

Bergmannstrasse.

Senare på kvällen mötte vi upp med Seans f.d jobbarkompis Eoin (uttalas Owen) och hans tjej som bor i Berlin sen i maj. De har inte lyckats hitta något jobb, så de ska flytta tillbaka till Irland i slutet av månaden. Är ju inte det lättaste att hitta jobb i den här stan som ändå har väldigt hög arbetslöshet när man dessutom inte kan tyska. Vi hade iallafall en väldigt trevlig kväll, jag kände dem inte så jag blev glatt överraskad. Sean drack lite för mycket öl, så vi hade lite sovmorgon följande dag, haha! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0