Berlin ZOO

På tisdagen (8/9) åkte vi och kollade på Berlin ZOO. Några av er kanske känner till Isbjörnen Knut, deras stora dtragplåster. Han var ju så himla söt när han var liten björnunge, men nu hade han vuxit till sig.


Isbjörnen Knut var inte vit utan beige, eftersom han blivit smutsig av sanden i hans inhängnad. Det var verkligen varmt den här dagen och tydligen låser de dörren till hans grotta på dagtid så att alla besökare ska få se honom. Lite taskigt tyckte jag eftersom det knappt fanns nån skugga där han gick och isbjörnar inte direkt är gjorda för 26 gradig värme...

Så kan man också avvärja en attack!

Barnens zoo. Jag klappade också getterna.

Flodhästar. De brölade en massa också.

Afrikansk vildkatt. Ser ju ut som en vanlig huskatt om man bortser från färgen.

Den här lejonhonan var så otroligt blank och vacker. Kände mig illa till mods när jag kollade på de stora kattdjuren dock, för deras burar var inte särskilt stora precis... Det fanns en jaguar som var helt galen och bara gick runt runt och röt och kastade sig mot gallret. Då gick alla folk precis framför honom och tog en massa kort med blixt rakt i ansiktet på honom för att få "coola" bilder på honom med blottade tänder. Skulle aldrig ha fallit mig in att använda blixt rakt i ansiktet på ett djur som dessutom är upprört! Fy fan! Jag använde INTE blixt.


Favoritbild från den dagen.

Pingvinerna stod alldeles stilla.

Berlin Zoo är ett fint zoo med mycket grönska och många olika sorters djur. Vi kollade dock inte på Aquarium, för har sett såna några gånger förr och det var rätt tröttsamt att gå runt hela zoo:et i värmen. Är nog roligare när man är där med barn, för precis som på Kolmården finns flera lekparker, mini zoo etc. Dessutom så tyckte man ju att det var så spännande att se alla djur när man var liten, nu var det ju inte riktigt samma känsla. Blev dessutom lite illa till mods när man såg kattdjuren etc. i burar inomhus, synd att de inte kunde få vara ute åtminstone! Och aphuset var lite olustigt, gorillorna och chimpanserna och de andra med såg ut att studera oss med förebrående blick, säger som Eoin sagt kvällen innan "man undrade nästan vem det var som var apan och vem som studerade vem" haha!

Sean ville till Bergmannstrasse i Kreutzberg för att kolla in den engelska bokaffären som inte varit öppen dagen innan. Den fanns med i vår Lonely Planet guide och skulle vara bra. För det första hade de väldigt dåligt urval av böcker, mest olika pocket. Sen hade de något konstigt system där vissa böcker var till salu, vissa fick man bara låna och vissa var refeenslitteratur (!!??) Sean frågade om de hade böcker om Berlins historia, och det verkade som att det var besvärligt att han frågade, för de suckade nästan när de skulle gå och kolla. Den engelska mannen som drev affären var helt klart "too far up his own arse" om jag får säga det själv. Han pratade på något löjligt puttinuttigt sätt, och satt vid sitt skrivbord med olika pillerburkar framför sig (Sean tror att han hade några psykiska problem). Sen när Sean ville köpa en bok så ville han knappt sälja den utan verkade vilja att Sean skulle ångra sig så han skulle få ha kvar boken (eh, vilket sätt att driva affär) han tog väldig tid att bestämma sig för att sälja boken, trots att den inte var en av "låneböckerna" och var inte alls trevlig. Sean var inte särskilt glad när han gick därifrån och tänkte minsann inte gå tillbaka dit igen! Det kanske va separationsångest mannen led utav haha, vilken typ!

Sen åkte vi iallafall till Oranienstrasse i Kreutzberg och jag hittade 50-tals cocktail sticks i en häftig second hand affär. Vi fikade även kaffe och kaka i ett trevligt café innan vi begav oss hemåt. Senare på kvällen tog jag med Sean till Tussy's Lounge och vi fikade och läste lite där.



Lite grejer jag köpte på loppmarknaderna och cocktail sticks.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Åh vad kul det har varit att se dina berlin-inlägg! Jag har inte varit i berlin ännu, trots att jag talar flytande tyska (har bott i wien 2 år), men jag är så sugen på att åka dit, åhh! Och vad fina katebush-skivor, jag har också några stycken. Vinyl är så härligt.

2009-09-14 @ 19:17:25
URL: http://www.ebbalovisa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0