Jag är i Berlin

Nu är jag i Berlin!!! Kom hit igår morse och stannar till den 20 september. ursäkta att jag inte bloggat knappt alls på sistone, men den som vill se lite bilder från vår avslutningsmiddag med turistbyrån och ett par andra grejer som borde ha hamnat i bloggen kan kolla in min bilddagbok på foggynotion.bilddagboken.se

Fick inte sova alls natten till onsdag eftersom jag tog bussen från Galway till Dublin 00.45 och flyget gick 6.05. Gick smidigt att hitta till lägenheten i Friedrichshain där jag hyr rum. Jag bor tillsammans med en kille och en tjej (de är ett par). Killen som är bortrest och vars rum jag hyr är också konstnär och har några coola pop art inspirerade tavlor på väggarna, en gummistork och en skyltdocka klädd i armérock och en Take That t-shirt. Jag älskar't!

Först sov jag i några timmar när jag kommit fram runt 10, men sen vid halv 4 gick jag en promenad runt stadsdelen där jag bor. Gick mest på måfå bara för att se lite hur området är. Friedrichshain är i östra Berlin så mycket kommunistarkitektur och endel rätt nergångna hus, men stället är coolt och har karaktär. Ända man tänker på är att det inte verkar finnas någon som håller efter gatorna för det är hundskit och vildvuxet ogräs överallt. ;)

Vädret var iallafall mycket varmare än på Irland. Soligt och lagom att gå i linne. Har jag nog bara gjort ca 2 ggr på hela sommaren i Galway, haha!


Hörnet av gatan där jag bor

Runt hörnet ungefär

Frankfurter tor. Kommunisternas paradgata Karl-Marx allee.

Promenerade även i Volkspark Friedrichshain. En stor och fin park med två kullar som heter Grosser och Kleiner Bunkelberg. De gjordes av all sten och skräp som de behövde bli av med när stan skulle byggas upp efter andra världskriget.

Fernsehturm såklart. Såg det när vi flög in till Schönefeld flygplatsen också.


Mitt rum.

Känner mig som hemma. Handlat mat på LIDL som ligger i närheten.

Idag spöregnade det och åskade tidigt på morgonen. Då snackar jag riktigt jäkla spöregn och muller. På förmiddagen regnade det fortfarande, så jag tog U-bahn till Kochstrasse och besökte Walter Gropius-bau. Ett galleri som turligt nog just nu har en stor utställning om de tre Bauhaus skolorna (största utställningen någonsin) och en stor utställningen om arkitekten Le Corbusier. Jag är mega fan av både Bauhaus och Le Corbusier, har skrivit om det i skoluppsatser etc. så det var ju mer än perfekt, och en bra start på mitt arkitektur research (som ju är anledningen till att jag är här).

Enda jobbiga är att jag åkt på världens förkylning, så nyser och får snyta mig konstant. Var lite jobbigt att snora hela tiden på museet och gör ju att man blir trött också. Synd att de inte har såna där mirakelpiller som de har i Irland vare sig här eller i Sverige. Vet att de inte är så bra för en, men på apoteken i Irland/England kan man köpa Lemsip, Actifed etc. som torkar upp näsan, tar bort huvudvärken etc. Här försökte jag på två olika apotek. Den ena gav mig bara nässpray (oj vad det hjälper liksom) och på det andra stället fick jag något örtpiller som hon påstod skulle torka upp näsan men jag tog mer än vad dosen sa och märkte INGENTING. Ugh! Hoppas det går över snart!

Köpte massor med vykort med bauhaus motiv, Metropolis (Fritz Lang filmen) motiv etc.

Sen åkte jag ner till Bergmannstrasse i Kreuzberg och åt sushi och köpte ett par skivor och kollade i en bokaffär och hittade en bok om Hitchcock's filmer.

Sen kommer Sean hit på söndag och stannar till fredag. Då ska vi kolla på alla historiska platser och museum eftersom han är väldigt historieintresserad. Så jag sparar Checkpoint Charlie utställningen, Mauer museet, Kommunistmuseet, Holocaust monumentet etc. tills han kommer.

Får se vad jag hittar på imorgon. Beror på min förkylning, vädret etc. Behändigt att ha ett arbetsbord och trådlöst internet på rummet iallafall!

Viedersehen!

Kommentarer
Postat av: Tina

Jag, avundsjuk, inte alls! Jo - det är jag ju!



Du kommer ha en alldeles fantastisk resa det är jag fullständigt säker på. Och du kommer hitta massa inspiration till ditt framtida skapande.



och lägenheten - ja du ser ut att ha hittat hem!

2009-09-05 @ 18:04:34
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Arzana

Tack!! Det hjälpte oerhört mycket! Uppskattar det verkligen! :)

2009-09-15 @ 18:55:44
URL: http://abazii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0