Loppmarknader och borttappad Sean

Första dagen Sean var här i Berlin var förra söndagen den 6 september. Söndag i Berlin är loppisdag, så jag släpade med honom på några loppmarknader. Hittade en hel del grejer.

Först var vi på en loppis i en park precis runt hörnet från där vi bor här i Friedrichshain. Den var inte så stor men de hade massor med bra vinylskivor. Berlin är verkligen vinylskivornas mecka, helt asperfekt! Köpte dessa:

* Obscured By Clouds - Pink Floyd
* A Saucerful Of Secrets - Pink Floyd
* Lionheart - Kate Bush
* Never For Ever - Kate Bush

Sen tog vi U-Bahn upp till Mauerpark uppe i Prenzlauer Berg. Där finns den största loppmarknaden i stan, och då snackar vi stor. Fanns en hel del coola grejer, men också mycket totalt skräp.


Sean har inget intresse av att kolla på second hand grejer. Då var han mer intresserad av att smaka det tyska ölet, för det var hans första resa till Tyskland. Så, jag lämnade honom på en utomhusbar vid entrén till loppisen och vi sa att vi skulle ringa varann efter en halvtimme. Vi sa hur bra det var nu när vi båda hade mobiler som funkade för då slapp vi tappa bort varann. Ja, det skulle vi inte ha sagt, för när jag gått en bit så mindes jag att jag glömt min mobil i jackfickan, och jackan hade jag lämnat på rummet, för det var så varmt. Jaja, Sean sitter väl kvar där tills jag kommer, tänkte jag, så jag bestämde mig för att gå runt hela loppisen iallafall istället för att gå hela vägen tillbaka och säga till Sean om telefonen, för det var så packat med folk att det skulle ha tagit evigheter att gå fram och tillbaka.

Jag kollade mest, men hittade iallafall en orange plåtask, några gamla svartvita kort och en Sandmann docka. Jag antog att det nog gått en timme åtminstone, men hade ingen klocka. Så när jag kom tillbaka så var Sean FÖRSVUNNEN. Jag kunde knappt tro att det var sant, han kunde väl inte ha gått för att leta efter mig här bland alla tusentals människor? Jag gick två varv runt barområdet men inte såg jag till honom. Jag tänkte att han kanske blivit orolig att något hänt mig, för området är ju lite rough, så jag började leta efter en telefonautomat så jag kunde ringa honom, men inte en enda jäkla automat fanns kvar längre. Efter ett himla gående hittade jag ett internet café med telefoner, men då var Seans telefon avstängd! Jag pratade in ett voicemail där jag sa att jag skulle ta mig tillbaka mot våra kvarter eftersom jag inte kunde hitta honom och att han skulle göra detsamma så skulle jag försöka ringa sen igen. Men, så tänkte jag att han vet ju inte vår adress och inte heller hur han måste byta tunnelbanan, gå etc. Jag hittade ett till internet café och gav det ett sista försök och då svarade han.

Han var fortfarande kvar vid baren! Han hade försökt ringa mig, men enda gången han lämnat stället där han satt var när han gick till ett marknadsstånd och köpte pommes och korv och när han gick på toa. Telefonen hade visst råkat stänga av sig i fickan.  Så, han måste ha varit iväg och gjort det när jag letade efter honom! Vi hade slösat över en timme och jag var helt slut i fötterna efter allt gående, men vi hittade ju varann iallafall.

Jag åt och sen kollade vi på sträckan av Berlinmuren som går längs parken. Den biten uppdateras visst med graffiti varje dag.


Det var nån konsert med nån tysk kändis som körde välkända hits. Det var massor med folk, men har ingen aning om vem det var!

Berlinmuren

Mauerpark med loppisen i bakgrunden.

Sen promenerade vi till en annan loppmarknad som är ca 10 min. väg från Mauerpark i Arkona Platz. Den var mycket bättre trots att den var mindre. Hade asmycket retroprylar, skivor etc. Tyvärr var klockan redan fyra och de hade börjat packa ihop, så hälften var redan borta när vi kom dit. Men jag ska helt klart tillbaks dit nu på söndag ock kolla!
Irriterande dock att man inte kan köpa lampor, serviser, möbler etc. för att man ska flyga :/


Sen promenerade vi ner till Rosenthaler Platz och drack Moskva öl i en rysk bar som heter Gorki Park.

Sean var väldigt trött efter nattens resande, så vi gick hem och vilade i ett par timmar och sen på kvällen åt vi asgod indisk middag några minuter från vår gata för bara 5 euro.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Gud var roligt att åka runt och se Berlinmuren mm! :D

2009-09-12 @ 13:22:25
URL: http://thjossan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0