Whip it up!

Jag hade en kort dag i onsdags och tanken var då att jag skulle jobba med lite test shots inför videon jag ska göra genom Mutton island piren (se föregående inlägg) men det sket sig eftersom tidvattnet vad så högt pga att det var fullmåne, så jag har tvingats skjuta upp mina planer i nästan en vecka för att vänta på att tidvattnet ska komma ner på låg nivå igen under eftermiddagarna. För er som inte bor vid ett hav med tidvatten så kan jag berätta att vattenståndet alltid är högst runt fullmåne, eftersom månens dragningskraft påverkar vattnet. Det infaller två high tide och två low tide varje dygn, dessa går i cykler varje månad. Just veckan med fullmåne är high tide på seneftermiddagen/kvällen och low tide på natten/morgonen. Imorgon ska jag dock kunna jobba igen för då infaller low tide runt 14.30. Low tide är ca 1 meter som lägst, high tide är ca 5 meter som högst, så skaplig skillnad alltså.


South Park, The Claddagh.

För ett par veckor sen var det öppet hus i Forge studios, där mina collegekompisar Sinead och Joe har keramikateljeer och där det även ligger en musikstudio med samma namn. Där spelade tydligen Snow Patrol in sitt första album fick jag veta. Jag hade aldrig varit där förut så det var kul att se hur det ser ut och att prata med folket där.
De hade livemusik hela eftermiddagen med olika lokala band som brukar spela in där etc.


Till slut hade alla spelat och de började få slut på folk som kunde uppträda så det slutade med att Sinead övertalade mig att gå upp och spela. Jag fick låna en norsk gubbes gitarr klenod som var alldeles blanknött och med jättebra ljud och sen körde jag två Tori Amos och en Kate Bush cover. Jävlar vad nervös jag var första låten kan tilläggas, men sen gick det lättare och folk gillade det och ville höra mer.


Haha, skrattar lite när jag ser kortet dock för det ser ut som att jag har mitt eget gig eller nåt, men så var ju inte fallet!

I måndags åkte jag till Dublin över dagen för att hämta hem mig stora tavla till Claremorris Open utställningen. Den var fast hemma hos Shane eftersom den varit för stor för att få plats i bilen när han tog med sig de andra mindre tavlorna till Galway för några veckor sedan. Hann också med att äta sushi, köpa en fin vintage blus med spetskrage, köpa ett par skivor och klanta bort mig och ta fel buss från Shanes hus in till stan så jag höll på att missa tåget hem och fick panikringa en taxi som kostade mig 200 spänn bara för att hinna med tåget (eftersom det var det sista). Men nu har jag tavlan i säkert förvar iallafall.



Igår cyklade jag ca 3km i vardera riktningen för att komma till en vernissage i Lorg Printmakers, som ligger ute i Castle park i utkanten av stan. Det är en rough area med tinkerhästar som betar på gräsplättarna etc, men galleriet är fint. Det var en tjej som gick ut skulptur i år som hade utställning. Hon heter Fiona Hession och är med i Brigits Garden utställningen jag också medverkar i (hon skjutsade mig och Maeve till vernissagen där i juli). Hennes verk från degreeshowen var denna husvagn som hon även vann pris med i Student art awards.


Det handlar om hem, irländsk identitet etc. Gillar't! Ett jäkla jobb att designa och trycka tyget, klä in och stoppa husvagnen etc. Aideen öppnade utställningen och jag drack två glas gratisvin innan det var dags att susa hemåt, i nedförsbacke denna gång för det var svag uppförslutning större delen av vägen dit!

Sen var det bara hem och byta om och sen gick jag och Sean till The Cellar bar där Anne Marie och Aaron hade spelning på kvällen med deras  electro/gitarr duo Mirakil whip. Detta var deras första spelning efter ett break på 1,5 år, så det var lite speciellt. Min jobbarkompis Suzanne kom också dit och flera andra av Anne Maries vänner och bekanta och det var två support acts innan. Blev lite mycket rödvin för min del med tanke på att jag jobbade idag, men jag hade jättekul iallafall!



The Cellar bar, Galway. 27/08/10.


Jobbet har segat till lite den här veckan eftersom det är mycket mindre besökare helt plötsligt nu när sommaren är slut, men idag hade jag iallafall ett par svenska tjejer som blev väldigt förvånade över att upptäcka att jag var svensk och att jag kunde så mycket om alla bussförbindelser, sevärdheter etc. men jag sa att det är ju min femte sommar på byrån... En annan som blev förvånad var Noleen som jobbat med mig halva sommaren och inte förrän idag fattade att jag inte var irländare haha!

Jag spenderade en del av eftermiddagen med att lära Marge vika origamiskor utav post it lappar (sånt man kan göra när de striktare managerna har helgledigt) och visade även mina skills i att vika båtar, loppor och tröjor, men sen drog det ihop sig med mycket folk vid stängningsdags och en tapper sista timme i kiosken på torget där jag hjälpte Donal med att stänga.

Imorgon går Galways första marathon av stapeln och Sean ska springa ett utav varven, vilket blir ett Half Marathon. Två mil! huvva, hoppas han tar sig igenom det levande för så långt har han aldrig sprungit förr!





Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hej! Nu har jag inte varit här på ett tag igen, kul att uppdatera sig om fina målningar och vernissager och annat fint!

2010-08-30 @ 11:00:26
URL: http://enoughisenough.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0