Mina läsvanor

Här är en lista om mina läsvanor som jag hittade på den här bloggen:


Som läsare är jag: En som i stort sett aldrig läser nya böcker från bestseller listan. Jag läser mest äldre klassiker och böcker som har med kultur eller filosofi att göra. Lättviktiga chick-lit grejer har jag aldrig haft intresse av och jag gör det ofta svårt för mig genom att läsa gamla böcker som man måste ge tid och läsa noggrannt för att förstå.

Som bloggare är jag: Sporadisk. Jag bloggar bara när jag känner för det. I början försökte jag uppdatera varje dag men det blev för jobbigt att hålla på med det och dessutom tyckte jag inte att jag hade nog med intressanta grejer att dela med mig av och ville inte heller delge alla detaljer ur mitt liv på en blogg. Jag brukar läsa några få bloggar regelbundet men de går att räkna på en hand. Jag gillar inte att använda smileys eller förkortningar och liknande när jag bloggar utan försöker använda normalt skriftspråk.

Senast lästa bok: Frankenstein av Mary Shelley. Mycket bra!

Senast påbörjade bok: Anna Karenina, fast jag har bara ca 70 sidor kvar så den är nästan utläst. Min utgåva är tryckt 1888 och är helt underbar i sig själv och innehåller många ryska och franska fraser bevarade i texten (med översättning inom parentes).  Otroligt bra bok!!

Senast köpta bok/böcker: Jag köpte The Artist's Reality - Philosophies of art av Mark Rothko när jag var i Dublin för ett par veckor sedan. Började läsa i den på tåget hem och den är väldigt intressat.

Favoritdeckarförfattare: Jag läser aldrig deckare, har bara läst två i mitt liv vad jag vet, en Agatha Christie och Mankells Brandvägg när jag gick i högstadiet. Jag tyckte båda var bra men sen blev det ändå inga fler.

Jag läser allt av:
Franz Kafka. Han är min absoluta favoritförfattare.

Jag läser helst inte (genre/författare): Vad vi här kallar "Chick lit" = Lättviktiga romanshistorier för kvinnor. Jag läser inte heller grejer som är för mainstream eller som folk läser bara för att det toppar listorna och alla andra läser det.

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Biografier om konstnärer, konstfilosofi, böcker som behandlar Visual perception, metaphysics etc.

Förutom svenska läser jag gärna: Jag läser i stort sett aldrig svenska böcker eftersom jag inte bor i Sverige och bara handlar engelskspråkiga böcker. Jag är så van att läsa på engelska att det inte gör någon skillnad för mig. Fast nu i födelsedagspresent så fick jag "Jack" av Ulf Lundell så den ska jag väl läsa nån gång.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Mark Rothko boken jag just köpte och så vill jag läsa ut en biografi om Andy Warhol som jag höll på med förra året och sen vill jag läsa Fredrik Nietsche och nån mer bok av Philip K. Dick.

Högst upp på min bok-önskelista-just nu står: Thus Spoke Zarathustra av Nietzsche.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Böcker om konst och poesi, eller gamla utgåvor av kända verk, men de är ofta dyra om man inte har tur vill säga.

Jag har ofta svårt att koncentrera mig på att läsa hemma eftersom jag då oftast hamnar framför datorn eller TV:n. När jag går och lägger mig är det ofta sent och jag är för trött. Däremot älskar jag att dricka kaffe och läsa på caféer. Under vinterhalvåret så brukar jag ha som ritual att spendera minst en timme om dagen på Java's franska café med att läsa och dricka kaffe. Det resulterar i att jag dricker alldeles för mycket kaffe...



Kommentarer
Postat av: Elvira

(sv) vad kul att du också fyllde i listan! :) och att du kikade in.

2010-05-22 @ 21:35:09
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0