BK's Winebar

Gick en promenad runt stan på kvällen, upp förbi fisheries field dit folk vallfärdade för Blondie konserten som var i tältet ikväll. Det var visst slutsålt för flera veckor sedan, men jag hade ändå inte tänkt gå. Gick runt universitetssjukhuset, ner förbi Cooke's corner, Dominick street och sen till spanish arch. Efter en annan tur uppför Quay street så fastnade jag för BK's Winebar som ligger vid the Spansh arch. Hade aldrig varit där förut och trodde att det var någon "finare" restaurang, men det var ju riktigt mysigt!

Ringde Sean så han kom dit han med för han slutade jobbet klockan 9 och sen drack vi ett glas vin och jag åt en potatis omelett som nog var den godaste omelett jag ätit och Sean åt nötkötts tärningar med stekt potatis och sallad. Han frågade servitrsen vad som kom med köttet; om det var poatis etc. och hon sa at det berodde på vilket humör kocken var på, men idag var han på bra humör så det skulle nog bli lite grönsaker också, men när Sean frågade vad för slags grönsaker så sa hon att det visste bara kocken! Så vi insåg snabbt att här frågade man inte om specialgrejer, här fick man vad man fick. Fransmän kan vara lite excentriska, men laga mat det kan dem och vinet var sååå gott, trots att vi bara tog det billigaste husvinet.

Sen bjöd Sean på efterrätt så det blev limeglass med grädde och vodka. En hel del vodka hade de hällt i bägaren, för jag kände av det lite, haha!

Så, verdict: Stället är jättemysigt och de har massvis med olika franska viner och kan även beställa hem särskilda vin till folk som vill köpa flaskor. De har även ett piano och gitarrer så varje helg är det live musik och så finns det en massa böcker man kan läsa om man är där själv. De serverar väldigt autentisk fransk mat; inklusive grodlår och sniglar (något jag dock inte tänkt pröva). Så om man vill äta autenstisk fransk mat när man är i Galway so prova BK's och vill man äta äkta spansk mat så gå till Cava, som ska bli mitt nästa besöksmål och ligger rakt över gatan från oss på Dominick street. De gör massor med tapas och annat spanskt, inklusive grisfötter och oxtunga.  På dessa ställen fuskas det inte som på så många andra restauranger med utländsk mat som ändå serverar chips och battered chicken etc som en del av menyn för att folk inte törs prova något nytt.

Tur att jag bara jobbar 12.15-2-45 imorgon för idag var jag som en zombie av trötthet eftersom det var min 9e dag i sträck!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0