Vilka människor det finns!

Min jobbarkompis Aoife kom och hämtade mig så att jag fick ta över när en svensk tjej i min ålder kom in och var halvt hysterisk.

Hon sa att hon bott här i 4 månader för 4 år sedan och mindes att det var så kul så hon hade bokat en två veckors resa till Galway för att hälsa på fyra personer hon känner här, men nu var hon trött på den här staden och ville hem, NU! Hon hade biljett bokad för hemresa på tisdag men sa att hon fick panik på det här stället och kunde inte tänka sig att stanna kvar längre, för det fanns ju INGET att göra här!

"Allts, vad gör folk här alltså, jag är trött på att dricka, jag har bara druckit varenda dag sen jag kom hit för det finns ju inget annat att göra här!"

Jag frågade om hon inte hade tänkt sig att åka ut någonstans för att kolla på någonting, för det är ju inte så kul om man stannar i två veckor enbart i staden Galway när man är på semester, de flesta andra åker ju ut till Connemara, Aran Öarna, Cliffs of Moher, besöker andra städer etc. Men nej, det hade hon ingen lust med, och det kostade ju så mycket dessutom.

Hon sa att de hon kommit hit för att hälsa på bara jobbade hela tiden och huset de bodde i var så stökigt och äckligt så där ville hon inte vara heller och så hade hon kollat upp flygbiljett med Ryanair men det skulle kosta 200 euro enkel resa från Dublin till Göteborg. Jag hjälpte henne att söka på alla möjliga tänkbara flyg, bla Dublin eller Shannon till London Stansted och sedan därifrån till antingen Skavsta eller Göteborg, men det fanns inga flyg alls från stansted till sverige imorgon, allt var fullbokat. Det fanns flyg med SAS och ett par andra bolag, men de kostade 3000 kr enkel resa.

"Men herregud, jag vill ju bara härifrån, jag får ännu mer panik när jag vill men inte kan komma härifrån!!!" "Alltså vad gör du när du bor här då? vad kommer du på att göra??!

Hon frågade om det gick att ta båten till England och sen tåg hem, men jag sa till henne att om hon skulle ta sig ända hem till sverige på det sättet så skulle det kosta bra mycket mer än 2000kr.

"Men okej, om jag åker runt lite då, typ neråt mot Limerick eller Cork eller nåt och bor på hostel och åker runt till tisdag så att jag bara slipper den här stan..." Och jag sa att det kunde hon ju göra, men om hon skulle resa runt i 4 dagar och betala buss, boende, mat etc så skulle hon nog få spendera 2000kr på det också...

"Men hur långt är det till Dublin då?"
"Ja, det är lite över 20 mil med nya vägen"
"Jaha, men om jag hyr en cykel och cyklar till Dublin då"
"Alltså, det är ju ganska långt att cykla"
"Ja, men det skulle jag klara, om jag sov på några ställen på vägen, så skulle jag ju slösa några dagar fram till tisdag, finns det cykelvägar?"
"Nej, det finns inte, man måste åka längs vanliga vägen och du kommer få ta en massa omvägar på småvägar för du kan ju inte cykla på N6 eller motorvägen..."

"Jaha, men Dublin då, kan man göra nåt där eller?? jag kanske bor på hostel där i några dagar då."
"Ja, du kan ju gå till Guinness bryggeriet, Trinity College, shoppinggatorna, en massa museer..."
"Okej, men jag kanske får åka dit då... eller så åker jag buss och stannar över någonstans på vägen"

Det slutade med att jag gav henne telefonnumret till hostelet i Athlone, halvvägs till dublin och webbadressen till www.hostelworld.com där hon kunde kolla upp och boka hostel i Dublin och sen gick hon.

Hen hallåååå!???
Varför åker man till Irland när man inte har lust att åka och kolla på någonting, och även om de där personerna hon kände inte hade jobbat hela tiden så orkar man kanske inte underhålla en gäst i 2 hela veckor, är ju inte så kul att gå ut och festa varje natt i 2 veckor direkt bara för att man har en besökare. Och Galway är ju inget London eller New York direkt, utan har ca 75 000 invånare, så det måste man ju förstå innan att det inte finns lika många saker att se och göra i en mindre stad, och det de flesta turisterna gör här är ju att åka på dagsturer till olika ställen eller delta i olika aktivitetet. Så vad förväntade hon sig egentligen, hon hade ju t om bott här förut så hon visste ju hur staden ser ut!

Vilken trälig människa, tänk att ha en sådan våldgästare ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0