I Belfast

Nu ar jag har pa hostelet och far anvanda internet gratis for egentligen har de ett internet cafe men det stangde just. Stallet ar bra standard och allting, kan knappt tro att det bara kostar 5 pund per natt. Akte fran galvay 6.30. Kom till Dublin 10.20, tog bussen till Belfast 11 och kom dit runt 2. Det var regnigt och ruskigt nar jag akte men sen klarnade det upp norr om dublin och har varit bra vader resten av dagen.

Vandrade runt lite forst efter att ha hittat hostelet och checkat in. Kanns lite "rought" att ga pa vissa gator, men nu har jag "got my bearings" och kanner mig sakrare just darfor. Sa jakla massa shopping man kan gora har, det ar ju inte klokt hur billigt allt ar jamfort med republiken. Har handlat pa Topshop, H&M och en second hand affar dar det fanns MASSOR och pundet ar ju sa lagt, gar 1.12 euro pa ett pund sa ar ju nastan samma, och anda ar varorna markta med gamla markningen dar pund galler som en och en halv ggr euron, sa darfor kan man gora riktiga fynd pa t ex Topshop. I var Galway branch kanske en troja kostar 49 euro, da kostar den bara 32 pund har, snacka om att man kan spara pengar. Prismarkningen har verkligen inte kommit ifatt och det gor att vi i republiken forlorar massor nar vi handlar i engelska affarerskedjor hos oss. At dessutom lunch bestaende av en stor sallad, pommes och coca cola pa ett gammalt cafe med en uppstoppad tiger och det kostade bara 5 pund alltsammans, i Galway skulle man nog fa betala 8 euro eller nat.

Nu pa kvallen var jag pa Royal Opera House och sag en pjas av Brian Friel (som skrivit Dancing at Lughnasa som jag sag i Dublin for 5 ar sen) som hette The home place och handlade om nar Irlandarna borjade satta sig upp mot de engelska landlordarna i slutet av 1800 talet och vilka implikationer det fick for en engelsk far, hans son och deras irlandska hushallerskor. Mycket bra! Jag alskar teater och jag sag att det gick nar jag promenerade forbi tidigare under dan.

Imorgon ska jag checka Botanic Gardens och Ormond Baths Gallery.

Folk verkar trevliga, men maste anda saga att de kanns trevligare och gastvanligare i t ex Galway, men kanske har att gora med den "harda" dialekten mest, den far folk att lata lite snasiga utan att de menar det, och sa ar de ju ganska sa harda typer manga med tanke pa vad de fatt ga igenom. Ska se om jag kanske kan boka nan guidad tur av fredsmuren och katolska och protestantiska omradena. Dar ar det ju egentligen inte fred an utan bara vapenvila. Sist det var stora riots var 2002...

Na, nu ska jag lagga mig sa jag orkar upp imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0