Konstkonstkonst bara

Idag började jag jobba i ateljén runt 2 och jobbade sedan non-stop till lite efter 7 på kvällen. Målade klart denna tavla, nummer 7 i ordningen, som jag börjat på igår. Var lite smågrejer som tog mycket tid och funderande för att få rätt färgmässigt etc. och jag hatar att gå hem när man inte är nöjd, för då kan jag inte sluta tänka på tavlan tills jag kommer tillbaka till ateljén igen, så jag stannade tills jag var nöjd och den var klar.



Sen halv 9 på kvällen gick jag till öppningen av Tulca - season of visual arts som håller på i Galway i två veckor i November varje år. I år är det nästan uteslutande videokonst. En väldigt stark video var av Svenska konstnären Ann Sofi Sidén. Den handlade om en hemlös tjej i Berlin som försökte göra sig av med sitt nyfödda barn.

Det var en väldigt häftig lokal de fått tag i i år där videorna kunde visas i väldigt stor projektion med gott om plats. Flera hundra hade kommit till öppningen så det var packat med folk! Jag pratade med Maeve, som jag delar ateljékollektiv med, Michaele som skrev recensionen om min degree show i Circa art magazine och med min f.d college tutor Deirdre. Med henne diskuterade jag Masters ansökan och olika möjligheter dvs. London vs. Berlin vs. Finland, vs. Sverige etc. Har ju funderat på att söka till London till nästa höst, men avgiften är nästan 5000 pund om året, lite väl mycket när jag redan har ett studielån att betala på 30 000kr.

I Berlin är det gratis, som i Sverige, men jag kan ju inte tyska och de flesta skolorna måste man kunna tyska flytande för att kunna studera vid... Deirdre påstod att konstakademin i Helsingfors är en av Europas bästa, men tror inte jag skulle vilja bo i Finland, även om jag ju är halvt finsk. (fast finska kan jag inte). Sen finns ju Glasgow, som också är bra, så det är ju frågan vad man ska söka till. Har aldrig varit i Skottland så i så fall skulle jag vilja åka dit och kolla först också. RESEARCH känner jag lite spontant att det skulle sitta fint i den här djungeln!

Deirdre sa att om jag kom till skolan nån dag så kunde jag prata med Mike, min förra tutor för han känner massa folk som undervisar på olika konsthögskolor och vet mer om hur de olika skolorna är, för som vi sa, om man ska betala 60 000kr i skolavgift per år så vill man fan ha valuta för pengarna!

Jahopp. nu ska jag nog se nån film och äta up lite tortilla chips som blev kvar efter Halloween :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0