Pengapanik

Idag har jag äntligen sträckt tavelduk på en av mina två 1x1 meter ramar som jag fick specialtillverkade för nästan exakt ett år sen. Gav mig lite college känsla eftersom jag inte jobbat stort sen hösten 2008.

Igår kväll kollade jag och Sean på Ben Hur. Började kvällen innan men blev så trötta att vi fick avbryta, och den är ju lång. Himla bra film ändå, jag gillar gamla klassiker. Hästkapplöpningen är helt fantastisk och jag har hört att nästan alla stunt utfördes på riktigt. Fanns ju inte dataeffekter 1959 precis. Hade sett den när jag var i mitten av tonåren men mindes inte så mycket.

Grundade ett par små taveldukar också, varav den ena ska användas som en testtavla innan jag börjar måla på den stora duken. Lämnade in de två tavlorna jag gjorde förra veckan till Maeve igår och hon gillade dem. Idag skickades craten till New York. Tänk om man haft råd att själv åka, New York är högst på min önskelista nu när Berlin har klarats av. Men självklart har man inga pengar till sånt. Jag har haft sån jäkla pengapanik idag. Det här går snart inte. Fatta hur lite pengar jag får i veckan i bidrag, bara 134 euro. Min del jag betalar i hyra av lägenhet och ateljé uppgår till 420 euro i månaden + räkningar och sen kan ni ju räkna ut resten själva! Kul dessutom när konstnärsmaterialet kostar ca 500kr i veckan.

Skulle visst få mer om det inte var för att Sean jobbar heltid så då är det tänkt att han ska försörja mig etc. vilket han redan gör till viss del men vad fan, det är ju hans pengar! Om jag ska jobba på turistbyrån igen till sommaren så blir ju inte det förrän i maj. Har letat lite extrajobb etc. tills dess men finns inget. Särskilt inte såhär i januari när det är lugnt efter julhelgerna. Sen att man jobbar i stort sett heltid med något som knappt ger några pengar, förutom någon enstaka tavla såld nån gång ibland....

Mamma och pappa har iallafall varit schyssta och satt in 600kr på mitt konto till mig och Sean att gå ut och äta för, så vi ska till en indisk restaurang som jag inte varit på alldeles strax. Det var snällt för annars är gå ut och äta middag en av de grejer som verkligen fått bortprioriteras just nu.


Men jag har ju glädjen av att få jobba med det jag gillar och prestigen av att vara med i tre utställningar nu i vår/försommar. Så får leva på det helt enkelt! Jag skulle inte klara att hålla på med nånting tråkigt jag inte har något som helst intresse av hela dagarna, då lever jag hellre fattigt. Men ett extrajobb skulle faktiskt inte skada, får fundera ut nåt helt enkelt. Ingen som vet nån som kan ge illustrations/foto uppdrag etc?

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hej! Kämpa på bara, snart säljer du tavlor på löpande band och blir erkänd och stormrik!!

2010-02-02 @ 22:40:43
URL: http://enoughisenough.blogg.se/
Postat av: Art By Tina

Det är väl så man får välja konsten eller pengarna - tills man blir rik och berömd (eh när man dött...typ). Jag har ju egentligen valt pengarna via mitt jobb, men längtar så efter att ha möjlighet att välja konsten istället. Har bara inte vågat ta det steget...än. Så nu kan man säga att jag har dubbla jobb istället. Jobbar antingen med det ena eller det andra. Men det funkar!



...har fortfarande inte lärt mig spänna duk, testade i förra veckan och det blev skit. Har två 80 x 80 kilramar som ska få duk på sig, har gett min sambo i uppdrag att "fixa" det som jag så snällt uttryckte mig.

2010-02-06 @ 16:02:05
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0