Proggmusik och takfläktar

Jag är helt såld på Spotify. Ja, jag vet att alla andra har haft det i evigheter, men det finns ju inte på Irland, fast jag har det nu iallafall eftersom jag är registrerad på Anonine, en svensk VPN server som ger mig svensk IP adress så det ser ut som att jag är i Sverige! haha! Har gottat mig i en massa musik som jag inte kan få tag på här annars, samt musik som jag funderat på att köpa men som inte blivit av eftersom jag inte haft råd.

Idag har jag haft en riktig svensk progg dag. Känn in dessa: Bo Hansson, Nationalteatern, Kebnekajse, Turid, Träd gräs och stenar... Särskilt Bo Hansson är så himla, himla asbra! Lyssna på honom om ni inte hört honom förr. Fösta gången jag hörde hans musik var när jag såg filmen Tillsammans. Han gjorde "soundtrack", eller konceptalbum ska man väl kalla det, baserade på böcker som Sagan ocm Ringen och Den långa flykten (Watership Down). Nu är Watership Down en av mina favoritböcker, och jag ääääälskar kaniner, så jag bara måste hylla Bo Hansson lite och försöka få tag på "kaninskivan" på vinyl nån gång.
Ni som har Spotify kan lyssna här:

http://open.spotify.com/user/afoggynotion/playlist/0gvhjGeJpqg9b3I5V9Vx40

Hörde ni förresten om det hemska som hände i Nyköping i helgen med hallen som rasade över 1600 utställingskaniner? Jag erkänner att jag grät en liten skvätt när jag hörde det. Men som tur är har de lyckats rädda över hälften av kaninerna... Är det något fel på mig, eller varför gråter jag när jag hör om kaniner fast i rasmassor men inte när jag hör om t ex Haiti? Visst är båda sakerna hemska, men kaniner står mig så varmt om hjärtat att det liksom berör mig mer.

Idag har jag läst i Kafkas The Castle, fantastisk bok! Satt på Java's en stund och läste innan jag tecknade denna bild på tracing paper sträckt över masonitskiva.



Sen ringde Sean när jag var i ateljén på kvällen och bjöd med mig till BK's wine bar, så vi satt där och läste och drack vin en stund och jag åt potatisomelett som vanligt. Nu lyssnar jag på Ebba Grön och Thåström, oh yeah!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Våren är hur som helst bra snabbare hos dig i alla fall! Och åååh, vilken tur att du tog upp Turid för hon har inte funnits förr på Spotify. Det kommer ju nytt hela tiden. "Song" har fattats mig i många spellistor jag gjort!

2010-02-23 @ 10:23:15
URL: http://enoughisenough.blogg.se/
Postat av: Ebba

Kaniner är ju mina favoriter också, blev ledsen när jag läste om Nyköping, när de skrev att de inte tänkte försöka rädda de kaniner som låg under taket, bara få ut dem som inte låg där. Även fast de kanske var levande och oskadade där under! Kaniner räknas verkligen som lägre stående husdjur :(



Watership down är min favoritbok alla kategorier, den är så fin.



Läcker teckning! Industriaktiga motiv har verkligen sin charm :)



2010-02-23 @ 16:51:27
URL: http://toccata.livejournal.com
Postat av: Art By Tina

Potatisomelett - upptäckte att det var det som var en spanish omelett - nu senast när vi var ute och reste. Gott!

2010-02-24 @ 13:26:28
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: sofia

Vi har den en bo hansson-skiva på vinyl, sagan om ringen-varianten har jag för mig. Eller ja det är Joel som har den och nu är alla skivor nerpackade nånstans så jag är inte säker på vilken det är, men det är väldigt fina illustrationer på i alla fall.



Lägg ut mer vårbilder! Jag säger inte att jag längtar men den kommer vara väldigt uppskattad när den kommer.



Kanin är bästa djuret! Det mest meningslösa djuret enligt många, men... vem fan är inte meningslös??

2010-02-24 @ 16:12:46
Postat av: Cecilia

Sofia: jag har bara sett bild på skivorna på nätet men illustrationerna ser väldigt fina ut, ska göra ett försök att få tag i ett par så småningon! Och jaaa tack för att ni håller med om att kaniner är underbara djur, och som sagt haha, vem är inte meningslös?!



2010-02-24 @ 22:14:54
URL: http://ceciliadanell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0