En lördag


Byggde ihop mina kilramar som jag köpte igår i Dublin. Var i Woodies DIY och köpte häftor till häftpistolen, trälim och vinkelmått. Jäkla skit dock för trots att jag köpte samma märke och storlek på häftorna som jag haft innan så tycks de ha gjort om dem, för de är gjorda i tjockare material och aningen för smala för att pass i min häftpistol utan att fastna. Fan, måste kolla imorgon om jag kan hitta några som passar eller om jag måste köpa en ny pistoljäkel!



Sen när jag gjort mitt dagsverke så var jag på lördagsmarknaden och köpte samosas av Hare Krishna killen.
Mmmmmmmm!


Mitt emot marknaden hade tredjeårseleverna på konsthögskolan sin vårutställning. När jag gick så hade vi den tillsammans som fjärde års (honours degree) studenterna, men det var inte riktigt nog med plats åt alla, så nu för tiden visar de separat utanför skolan och fjärdeårseleverna tar över hela skolan till Degree Showen i juni. Maeve i Galway arts centre hade hjälpt till att curatera utställningen.


Ord i en burk.
Min favorittavla på utställningen, hennes grejer handlade om böcker och ord.



Detta är min f.d rival Toms flickväns tavlor (nedan). Väldigt lika Toms i stilen, alltså
väldigt noggranna i utförandet gällande materialet och minimalistiska och grå/vit färgskala.




Flera av tavlorna såg bättre ut på hemsidan de har än i verkligheten tyvärr... Vissa hade hällt på oljebaserad målarfärg för tjockt så det hade torkat knöligt och plastigt och en tjej hade sträckt tavelduken helt knöligt i hörnen. Gillar inte sånt!

Det var mer dåligt än bra i ärlighetens namn, men några av dem visade potential så ska bli kul att se vad de gör sen till degree showen i fyran.



Sen gick jag till Java's och drack kaffe och läste i Anna Karenina (av Tolstoy). Köpte den boken för över ett år sen i Dun Loaghaire utanför Dublin men hade massa annat att läsa då så är först nu jag börjat läsa den. Jag är helt fast, jag älskar ju sen tidigare ryska författare. Fattar varföt Helena prisade den boken för några år sen! Men jag gör det lite svårare för mig själv eftersom jag har en utgåva tryckt åt 1888 och när jag jämfört den med nyare översättningar så är språket mer gammaldags och många ryska ord finns kvar i den engelska texten i kursiv stil med en ordlista längst bak. Fast jag tycker det är kul för det ger en mer autentisk läsupplevelse.



"In the first place, Anna, to tell the truth, I should not be very sorry if this marriage fell through. It would be vastly better for matters to stop where they are if Vronsky can fall in love with you in a single day"
"Ach! Bozhe moi! That would be so idiotic!" said Anna, and again an intense blush of satisfaction overspread her face at hearing the thought that occupied her expressed in words. "And that is why I go away, though I have made an enemy of Kitty whom I loved so dearly. But you will arrange that, Dolly? Da?"


(Bozhe moi! betyder "My God, Good heavens")

Nu på kvällen var jag och Sean och åt och drack en halvliter vin var i BK's Winebar, ett franskt bistro. Vi satt där och läste i våra böcker. Var där ett bra tag eftersom jag hann läsa ca 100 sidor. Man lever sig helt in i historien, en sån där bok man bara ser fram emot att läsa vidare i!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0