Joanna Newsom live och andra kulturella aktiviteter.

Så super-jävla-as-bra! Jag åkte till Dublin i tisdags morse för att gå på Joanna Newsoms konsert i nybyggda Grand Canal Theatre i Dublins Docklands area. Suzanne och Declan och ett par andra de känner skulle också dit så jag träffade dem innan konserten och fast vi köpt biljetter på olika ställen, ovetande om att de andra skulle gå så hamnade jag på samma bänkrad, bara fem stolar ifrån Suzie och Declan! Lite sammanträffande med tanke på at GCT tar ca över 2100 pers.

Men först spolar vi tillbaka lite så jag kan berätta om dagen.


Jag åt lunch på Queen of tarts i Cow's lane.


Det var så jäkla blåsigt! Jag strosade runt lite i stan och kollade i mina vanliga vintage butiker, drack kaffe och läste ut Philip K. Dicks 'The man in the high castle'.


Jag checkade även in på mitt hostel där jag brukar bo. Är väl minst femte gången jag bor där eftersom det ligger så lägligt mellan O'Connell bridge och Temple Bar, är billigt och nästan lite hemtrevligt.


På väg till Grand Canal Theatre. River Liffey.


Råkade gå förbi gamla Windmill Lane studios där bland andra U2 spelade in sina album på 80 talet. Stället är del i Dublins Rock n' stroll trail (se skivplaketten på väggen) en self guided walk runt stan som jag rekommenderar om ni åker till Dublin och är musikintresserade. Fans och annat löst folk har sprejat graffiti runt hela kvarteret, en del är hälsningar från fans och det andra är nog bara vanligt hederligt klotter.


Grand Canal Theatre. Hela det här området var väldigt förfallet för några år sedan och har nu blivit helt nydesignat. (ett av de sista storprojekten innan recessionen dödade 'Celtic tiger' optimismen) Tänk Potzdamer Platz i Berlin, ett annat ställe där arkitekterna levt ut sina vildaste idéer. Ja, hela området påminner faktiskt om Berlin utseendemässigt, men det är en helt ny stadsdel så vi får se hur den utvecklas, förra året var det bara en byggarbetsplats.




Uppe där vi satt på läktaren. Blev inga bilder under konserten. Dels för att det var fotoförbud, men mest för att det var så mörkt att det inte skulle ha blivit någonting. Det här fotot togs med alla lampor på och ändå är det suddigt.

Här är en recension av konserten: State Magazine

Hon var helt otrolig. Man kunde ha hört en nål falla, så tyst var det. Man blev nästan hypnotiserad av att stirra på henne och hennes band eftersom låtarna var så långa att man verkligen kom in i musiken. Nästan alla låtar var från nya skivan, som extranummer gjorde hon 'Peach plum pear'. Extra kul var det när det blev en liten paus då hon var tvungen att sätta lim på fingrarna eftersom hon berättade att hon nyligen varit på semester och därför hade det hårda skinnet på hennes fingertoppar försvunnit (det här var turnépremiären). Under tiden medan limmet torkade blev det en liten improviserad frågestund.

Hittade ingen video från konserten jag var på, men här är Peach Plum Pear från hennes tidigare Dublin gig för ett par år sen och versionen är väldigt liknande.




Sofia!!! Om hon spelar i Stockholm igen så MÅSTE du gå!

Suzanne och Declan tog bussen hem till Galway efter konserten men jag hade bestämt att stanna en dag till så jag kunde gå på den restaurerade versionen av Metropolis i IFI (Irish Film Institute) på onsdagkvällen.


Onsdagen spenderade jag med att gå på några olika utställningar.
Temple Bar. Var i Temple Bar Gallery och såg en finsk videoutställning.

Sen var jag i Monstertruck och såg en utställning med naturtema.



Powerscourt shopping centre.


Sen var jag i RHA (Royal Hibernian Academy) galleriet och där pågick "Futures 10" en utställning där några av landets mest lovande up and coming artists får ställa ut. Jag kände igen tjejen som jobbade i receptionen dessutom, hon var en av konstnärerna som jag träffade vid förra helgens Claremorris Open Utställning som jag är med i.

Med i utställnngen var två mina favoritkonstnärer verksamma på Irland just nu: Först norska konstnären Magnhild Opdöl. Hon ritar otroligt detaljerade teckningar av döda djur och visar även upp den uppstoppade.



En mus tittar ut ur kattens ända.

Den andra konstnären är Damien Flood. Jag hade en e-mail konversation med honom runt jul när han sett min utställning i White Room Gallery och gillade den. Det har verkligen börjat gå bra för honom sista året.




Pappskulpturer av Niall de Buitléar.

Jag fikade och läste Carl Gustaf Jung och hann även med att köpa två Ingmar Bergman filmer (Persona och Wild Strawberries) och sen var det dags att gå på Metropolis (stumfilms sci-fi av Fritz Lang för er som mot förmodan aldrig hört talas om den). Jag har en dålig utgåva av filmen som jag fick för ett par år sen där bilden är väldigt grynig och det fattas en massa, till och med mer än på den vanliga utgåvan som sålts på DVD innan denna näst intill definitiva version satts ihop av tidigare förlorade delar av filmen som hittades i Brasilien för ett par år sedan. Originalsoundtracket har även det spelats in på nytt (på den utgåvan jag har har de bara satt någon random bombastisk musik) och den 3 september hade filmen nypremiär i National Concert hall med en liveorkester som spelade. Skulle jag gärna gått på men det var samma dag som Claremorris vernissagen. Hur som helst så fick jag iallafall min chans igår kväll.



Jag satt bara och myste hela filmen kan tilläggas. Vilket mästerverk, och dessutom har den ju influerat Blade Runner, så mycket, en av mina absoluta favoritfilmer. Under våren när jag jobbade med Dock Discourse projektet så inspirerades jag mycket av Metropolis och Blade Runner och brukade lyssna på Vangelis Blade Runner soundtrack i ateljén. Jag älskar kvalitets sci-fi.

Det har blivit en hel del Dublin på sistone. Och en hel del bra kultur. Imorgon ska jag demonstrera förresten. Då är det Day of action för National Campaign For The Arts. En reaktion mot föreslagna budgetnerskärningar genom kultursektorn på Irland. Verksamma inom kulturområdet ska föra samtal med politiker och i Galway ska alla som kan sluta upp vid Town Hall Theatre på eftermiddagen för att visa hur många vi är som jobbar med kultur.






Kommentarer
Postat av: Art By Tina

Underbart att få se lite bilder från Dublin. Nästan exakt samma bild på tempel bar har jag i mitt fotoalbum - fast för en evighet sedan.



...men uppstoppade djur och konst får jag inte riktigt att gå ihop. Tycker det är rätt läskigt med döda saker, speciellt katter. Gör mig illa till mods. Katten med råttan, hemsk!

2010-09-18 @ 23:34:11
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Sofia

ÅH! ja jag måste verkligen se henne!

2010-09-22 @ 14:26:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0