Sånt där så kallat flyt!

Jag fick ett brev på posten igår. Jag har gått och våndats och väntat på det i flera veckor. det var från The Arts Council, svaret på min stipendieansökan. Jag vågade knappt öppna det, för jag hatar just det där ögonblicket när ens spända förväntan byts till besvikelse när man läser standardfrasen "Dear ____ I regret to inform you that your application for ____ was unsuccessful this time" "(...) we wish you success in your future career.. bla bla" men så stod det inte!

Istället stod det: "I am pleased to inform you that the Arts Council would like to offer you a bursary of EUR 5 000 towards your proposal."

Jag har alltså blivit tilldelad ett arbetsstipendie av staten på 5000 euro, vilket motsvarar över 45 000 kr! Utav 168 ansökningar från hela landet fick 26 konstnärer pengar. De flesta som får statliga stipendier är mycket mer etablerade än vad jag är, när jag läser igenom listan på tidigare stipendiemottagare så är det idel välkända namn, folk vars utställningar jag gått på genom åren, en av mina konsthögskolelärare etc. Det här känns verkligen som ett erkännande, att det finns folk som tror på mig.



Jag måste numera visa arts council loggan på min hemsida. Den måste finnas med i alla broschyrer, filmer, hemsidor etc. som folk gör efter att ha fått funding. Den loggan får mig att känna mig lite stolt.

Fast jag är ju inte rik nu ändå, för jag kommer ju inte att ha någon inkomst under vintern eftersom jag slutar säsongsjobbet på turistbyrån 10 oktober, så då måste jag ju leva på de här pengarna, så det blir att vända på slantarna, och samtidigt ska jag utveckla ett nytt konstprojekt som ju var det som gjorde att jag fick pengarna. Men jag slipper ju iallafall socialbidrag som jag tvingades ha förra vintern. Så jävla gött så det är inte sant! Och en bra merit.


Här är en bild på oss konstnärer som närvarade på Claremorris Open utställningens vernissage den 3 september. Min förra lärare Fionna vann konstpriset som curatorn delade ut, var glad för hennes skull eftersom hon är så trevlig!

Hade en jättekul vernissagekväll med middag, konstrunda, öppningsceremoni och avslutning i puben tills vi i stort sett blev utslängda.


Jag med mina tavlor dagen efter vernissagen (jag sov på hotell). Jag sålde tavlan till vänster med legohusen till en av Claremorris Arts committée medlemmarna.






Kommentarer
Postat av: Ebba

Åh vad kul, jättestort grattis!! Vilket erkännande! Du gör så intressanta saker så det är ju jättespännande att du nu får mer resurser att utveckla din konst vidare :)

2010-09-22 @ 10:05:15
URL: http://toccata.livejournal.com
Postat av: Art By Tina

WOW helt otroligt ju, 45 000 är galet mycket pengar. Förstår att du är otroligt glad, och kanske lite chockad. Vilken dröm att kunna påbörja ett nytt projekt utan att ständigt behöva oroa sig för pengar - den summan räcker ju en bit på vägen. Heja heja. Har du någon idé över vad för slags projekt du ska arbeta med?



...och ja, själva grejen, meriten att ha fått stipendiet väger betydligt tyngre än själva summan.



Så så glad för din skull!

2010-09-22 @ 11:33:25
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Sofia

Men guuuud! jag skrev ju just ett mail till dig men då hade jag inte läst detta! GRATTIS!

2010-09-22 @ 14:24:13
Postat av: Emmelie

GRATTIS!!! Det är du verkligen värd!

2010-09-23 @ 13:10:50
Postat av: Cecilia

Tack, tack alla! Äntligen lite flyt efter mina hemska pengaproblem förra vintern. Så himla glad!

2010-09-23 @ 15:00:15
URL: http://ceciliadanell.blogg.se/
Postat av: Cissi

Hoppas du haft en bra dag! =)

2010-09-23 @ 21:17:01
URL: http://cviklund.blogg.se/
Postat av: My

Gillar din blogg! Allt väl? :)

2010-09-24 @ 08:15:49
URL: http://fromdepptopepp.blogg.se/
Postat av: Art By Tina

Hej hopp - skulle behöva lite hjälp av dig. Vi har börjat samla ihop gänget som en gång jobbade i Oranmore - tänker oss en weekend i Galway tillsammans - har du tips på något mysigt & hyfsat billigt b&b, gärna centralt?

2010-09-29 @ 11:48:29
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0