Han den där St Patrick.

Det bästa med St Patrick's day är att hänga ut genom vårt fönster och fotografera paraden som går förbi nedanför. (förra året var jag ju i Glasgow, men 2009 gjorde jag samma sak). Det överdrivna festande och pinsamma beteende som dagen sedan övergår i kan jag vara utan... jag menar, bara för att det finns ett rykte om "the drunken Irish" så måste man väl inte leva upp till det, eller? Sean dricker i måttliga mängder, några pints i veckan, men när han inte dricker lika mycket som sina jobbarkompisar så tittar de frågande på honom "but you're Irish..." som att det gör att han måste leva upp till den stämpeln.

St Patricks day ska vara en familjedag tycker jag, och därför tycker jag om att titta på paraden. Barnen är så söta och upprymda, både de som står och tittar på och de som är med.  Här nedan kommer lite bilder tagna genom fönstret vid lunchtid idag.


Vilka går då i en St Patrick's day parad?
Ja, det varierar helt beroende på om man är i en stor eller liten stad. I de mindre städerna drar de ihop allt de kan hitta så det kan vara traktorer, företagsbilar, politiker, skolbarn etc. I Galway är det dock främst stadens föreningsliv som visar upp sig. Därför hittar man mycket multikulturella inslag från olika länders lokalföreningar bla. Indien, Kina, Ukraina och Spanien. Och så alla sportklubbar: Gaelic football, Aikido, Judo, Cheer leading, magdans, boxning etc. Sedan välgörenhetsorganisationer som t ex Amnesty, Lifeboat Guard och så cirkus och teaterföreningar. Normalt sett brukar de få dit några brass bands från USA med Amerikan-irländare, men det såg jag inte i år, de jag såg var lokala band. Om jag nu inte lyckades missa det.

Nu håller jag på och bakar piroger och Sean har gått till jobbet. Gjorde så himla mycket sojafärs till pastan igår så tänkte pröva soyafärspiroger av resten. Det går bra så här långt, förutom att vår ugn har problem med varmluftsfläkten som stannar och startar och har sig halvvägs genom bakningen, och ändå har vi fått den fixad två gånger. Ugnen är bara 1,5 år, jäkla måndagsexemplar! Det kanske blir ett bakbloggs-inlägg senare, vi får se.

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh vad det ser härligt ut då!

2011-03-17 @ 18:05:35
URL: http://ehmsii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0