Claremorris Open 2010

Jag hade ett brev i brevlådan som jag öppnade på vägen till jobbet igår morse och som verkligen gjorde min dag! Jag kom med i årets upplaga av den prestigefyllda samlingsutställningen Claremorris Open på Irland. Varje år är det en internationellt känd curator som väljer ut ca 40 konstnärer från flera hundra ansökningar som får ställa ut. I år heter curatorn Lisa LeFeuvre, hon är senior lecturer på på Goldsmiths college of art i London.

Curatorn får en prissumma på 80 000kr till sitt förfogande som han/hon kan ge till en/flera deltagande konstnärer på vernissagedagen. Vissa curatorer ger allt till en eller två konstnärer och vissa delar upp det på flera personer.

Jag blev uttagen till samma utställning efter tredje året på konsthögskolan 2007. Det året var det också en Londoncurator som heter Ingrid Swenson. Hon valde ut åtta konstnärer som fick 10 000kr var. Jag var en av dem. En av de andra konstnärerna som fick pris det året var Susan McWilliam, som förra året fick representera Nordirland i Venedigbiennalen. Det kändes stort eftersom jag fortfarande var konststudent då.

Jag har ansökt de två efterföljande åren utan att bli antagen (fast nu när jag blickar tillbaka så var de två ansökningarna rätt hafsigt gjorda). I år ansträngde jag mig mera för att få ihop en bra ansökan och dessutom var det perfekt tajming för jag hade precis gjort klart min blobserie "A comment on..." veckan innan ansökningstiden gick ut. Alla fyra tavlorna i serien blev antagna och ska nu alltså först visas i Dublin i utställningen Shane, jag och Carolyn arrangerar och sen i Claremorris i September!

Är så jäkla glad så det är inte sant! Sabina MacMahon som deltar i (un)familiar utställningen i Galway arts centre med mig kom också med och det gjorde även Loretto Cooney som gick i min klass och min förra tutor Fionna Murray.

Här är bilder från Claremorris Open 2007:

Vi konstnärer som vann pris med curatorn i svart tröja i mitten. Ett av mina stoltaste ögonblick, helt klart!


Mina verk jag hade med.

Välkomstmiddag innan vernissagen med alla medverkande konstnärer. Vid detta bord satt folk som gått på min skola/var från Galwaytrakten. Utställningen har medverkande från irlands alla hörn, England och andra ställen. Det är en mix av emerging och mer etablerade konstnärer och eftersom det är olika curatorer med olika smak varje år så är det inget som säger att man kommer med igen bara för att man varit med en gång förut.

Ser verkligen fram emot vernissagen och att träffa Loretto och Fionna!

Se mer info här: http://www.coearts.org

Kommentarer
Postat av: Ebba

Vad roligt! STORT GRATTIS! Du har verkligen talang och känsla för det du gör.

2010-06-20 @ 09:35:08
URL: http://toccata.livejournal.com
Postat av: Sofia

sweet!! så jävla kul cissi! grattis!

2010-06-20 @ 18:39:09
Postat av: Cecilia

Tack Sofia! Hoppas det går bra med butiken. Ser fram emot att komma och hälsa på där sen!

2010-06-21 @ 20:50:47
URL: http://ceciliadanell.blogg.se/
Postat av: Ebba

Hej igen! Ja den tidigare kärnkraftomröstningen 1980 ledde till beslutet att kärnkraften skulle avvecklas i den takt som var möjligt, men framför allt att inga nya reaktorer skulle ersätta de gamla. Nu har regeringen/riksdagen (utan folkomröstning) bestämt att de befintliga reaktorerna (rätt många) ska få bytas ut mot nya. Men inga nya kärnkraftverk ska byggas. Men därmed är ingen avveckling i sikte... Röstade man mot kärnkraften skulle man ju bli tvungen att 1.) snabbt utveckla nya miljövänliga energikällor 2.) snabbt tillåta "vanligt folk" att ha småskalig elproduktion som solceller, vindsnurror... Det skulle snabbt bli billigare. Så jag är irriterad på det beslut som tagits nu :(

2010-06-22 @ 16:45:20
URL: http://toccata.livejournal.com
Postat av: Art By Tina

Får man tag i en sådan där vas a la Stig Lindberg så har man gjort sig ett riktigt fynd. Jag älskar små söta vaser och annat krafs.



Grattis till skulptur utställningen - fantastiskt kul! Nästa gång du besöker sverige, har du möjlighet att besöka Borås så gör det, numera vår skulptur huvudstad - skulpturerna finns överallt, i vartenda hörn, på tak, på gräsmattor, i vattnet - ja precis överallt. Riktigt kul att gå runt och titta på. Tror det är närmare 100 stycken nu runt om i staden.

2010-06-22 @ 18:56:06
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0