Cnoc Suain Irish night

Det blev en bra kväll trots det värsta regnet på länge. Jag åkte med 8 jobbarkompisar till en irländsk kväll ute i ett heritage centre i Connemara som heter Cnoc Suain www.cnocsuain.ie

De visade oss de traditionella bonigshusen som de restaurerat och som turister kan få bo i på så kallade retreats då de får lära sig om irländska traditioner och natur. Sen var det en seisùn (session) i storstugan med jätteduktiga musiker som spelade dragspel, harpa, och fiol. De hade en 8 årig tjej med sig som var jätteduktig och dansade äkta sean nos irländsk dans (den äkta dansen som på senare år utvecklats till riverdance), sjöng sean nós sånger, vilket är acapella historier på irländska som sjungs på ett mycket speciellt sätt. Vi fick även en massa rödvin att dricka och flapjacks, shortbread och lax på brownbread som tilltugg. En sprakande brasa värmde upp rummet medan vinden ven och regnet öste ner utanför och det var riktigt mysigt!

Här är deras promotion video, vi var inne i den stora vita stugan och lyssnade på musiken. Det är såna kvällar som man verkligen gillar det här landet, och lovar sig själv att gå ner till puben runt hörnet och lyssna på någon session snarast möjligt :)



Innan vi åkte buss ut till mitten av Connemara så träffade jag en kille på Java's cafe på Abbeygate street och diskuterade konst. Han ringde mig igår och ville ha med ett par av mina bilder i en gratis publikation som heter "Brochure" och ska ges ut i olika konstgallerier etc. i Galway. Det är jättebra publicitet för mig eftersom den ska ges ut i samband med Tulca, season of Visual art i november så en massa folk kommer att se den. Vi pratade nästan i en timme och han var jättetrevlig! Han gick på min skola förut men slutade 2005 och nu har han varit både i Berlin och New York och gjort olika konstgrejer på sistone, hoppas man själv får göra det någon gång!


Kommentarer
Postat av: C h r i s t i n e -

Hej, Jag kollar runt lite och tänkte ställa en liten fråga.



Vad läser du för sorts bloggar?

vad är det som gör en blogg intressant för dig?

2008-08-17 @ 00:26:05
URL: http://christiinek.blogg.se/
Postat av: C h r i s t i n e -

Okej :) kul att du tog dig tiden att svara.

Ha en fortsatt trevlig natt!

2008-08-17 @ 02:08:07
URL: http://christiinek.blogg.se/
Postat av: Söderlund

Hey, härlig blogg! :D



Mvh

2008-08-17 @ 15:30:54
URL: http://ventux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0