Saker jag ska göra när jag flyttar till Sverige

Det finns en rad böcker och filmer som jag längtar efter att se/läsa men som inte går att få tag på här och det är för dyrt och onödigt att skicka dem hit om jag ändå inte ska bo kvar här så länge till.

Jag ska läsa om Maria Gripes Skuggböcker. (Skuggan över stenbänken, ...och de vita skuggorna i skogen etc.) De gjorde ett otroligt stort intryck på mig som 12 åring.



Det gjordes en TV serie på 80 talet baserad på boken som heter Flickan vid stenbänken, minns den bara lite vagt men skulle gärna se den igen. Minns bara att enda dåliga var att Carolin i serien inte alls stämde överens med hur jag föreställt mig henne utseendemässigt. ;)

Jag ska läsa Karin Boyes Kallocain, har velat läsa den i åratal, särskilt som jag tycker så bra om Orwells 1984, Kafkas Metamorphosis etc. Såg 1984 på TV igen för ett par dagar sedan och vill läsa Boyes bleka framtidsversion också.



Sen vill jag se en barn TV serie som jag gillade när jag gick i tvåan som heter Allis med is. Den handlade om en tjej som heter Allis och vars bästa vän dör i en bilolycka och sen vill hon inte ha några nya vänner. Hennes föräldrar jobbar till sjöss så hon får byta skola och bo hos sina mormor och morfar, där lär hon känna Sigge som är polack och också lite utanför och som tar hand om en skadad fågel. Låter det bekant? Måste bara se den igen!



Gud vad liten tjejen ser ut på bilden, minns att när jag såg den så var jag själv i samma ålder så då tyckte jag att hon såg stor ut ;)

Minns även en annan bra barnfilm som hette Skuggornas hus. Såg att den släpptes på DVD i juli. Jag läste boken innan jag såg filmen och båda är bra, det är en spökhistoria. Den vill jag också se om!



Jag har börjat bli ganska hemlängtig de sista dagarna. Förra året åkte jag ju heller inte hem mellan jul och oktober, men då kom ju iallafall familjen hit i en vecka. Nu har jag inte träffat någon från Sverige sedan i julas... Önskar att det kan ordna upp sig snart med jobb/praktik för mig så att jag vet vad jag ska göra inom den närmaste framtiden, den här ovissheten är nästan outhärdlig, jag kan inte koncentrera mig på vad jag gör här och nu för att jag bara spekulerar, letar och väntar hela tiden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0