Jul på landet

GOD JUL allesammans! Nu har jag äntligen lyckats sno min brorsas kabel till mitt rum så jag kan ladda upp lite bilder utan att behöva sitta ute i hallen. (Tacka vet jag trådlöst). Sitter och lyssnar på en av mina julklapps vinyler: Regina Spektor - Soviet Kitsch. Hennes första skiva när hon var väldigt "indie" aktig och inte särskilt känd. Den är bra!!

Julaftonen har varit jättebra och vi har ett tunnt snötäcke utanför fönstret. Sånt gör ju sån skillnad!

Sen jag skrev sist så hann jag ju med att träffa Helena hemma hos henne. Vi bytte julklappar och kollade på Dunderklumpen, det var väldigt kul att ses och jag fick en samlings-cd med T-Rex och hon fick Mike Oldfield - Ommadawn på vinyl av mig.

Igår var vi i skogen och högg julgranen vi tittat ut några dagar tidigare och pyntade stallet innan det var dags att städa huset, pynta och klä vår gran uppe. (Den nere klädde mamma sent på natten som traditionen bjuder i vårt hus). Det var runt nollan på dagen men på kvällen blev det 7 grader kallt fast ännu ingen snö. Tänk om det är snö när man vaknar imorgon, sa Johnny, det skulle ju vara helt perfekt. Jag tyckte att det var ganska osannolikt för det var alldeles stjärnklart och sån tur har man bara inte, så jag var inställd på ännu en grön jul. Men tänk, det VAR VITT när vi vaknade i morse, tänk va!




Nu ska vi snart äta risgrynsgröt och pepparkakor med vårt namn på, för det gör vi alltid sent på julaftonskvällen. Här sitter jag och spritsar namnen igår kväll. Sean är inte här nu utan kommer 11e januari, så vi gjorde en åt honom också.

 

Vi har just klätt granen och håller på och löjlar oss med kameran på tidsinställning.



På julaftons förmiddagen har jag och Johnny som tradition att gå till alla djuren och ge dem mat och hälsa god jul, vi tog med morötter och knäckebröd till alla hästarna, fåren och kaninerna. Det tog sin lilla tid att gå runt till alla och pappa följde med bort till fåren i hagen längst bort, men det var kul!


Johnny med "Blacken" eller Mister Volant som han heter egentligen.



Mammorna och fölen ska ut i hagen. Fuxen är våran och den andra är inhyrd.



Jag älskar vår gård. Kanske inte att bo där hela tiden, men iallafall att hälsa på och uppleva gamla minnen, gå promenader, hälsa på djuren och vara med familjen. Vi har haft så mycket roligt där under hela min uppväxt! Kojor i skogen och på höskullen, ponnyn, kaninerna, grannar och kompisar som kom dit, cykla och bada i sjön intill, åka pulka i backen bakom huset, jag hade en väldigt bra barndom...



Fjolårs baggarna



Fåret längst bort är världens snällaste Skuttan, den främre tackan ville självmant vara med i bild ;) Vi har haft gutefår i fyra år nu, men när vi var mindre hade vi vanliga får.

Sen lagade vi julmat så vi hade det mesta färdigt innan Kalle Anka och sen åt vi julbord efteråt. Jag har inte laddat upp bilderna från resten av julafton än, så det kommer nog imorgon. Kann iallafall konstatera att jag fick väldigt trevliga julklappar, bland annat:

* Ummagumma - Pink Floyd LP
* Saltkråkan TV serien box och Ture Sventon julkalendern.
* Portishead CD
* Om Gud vill, Metropolis och Kafka på DVD
* Kakfat, duk, saltströare
* Två böcker ur Maria Gripes skuggserie (fick del 2 och 4, tydligen finns inte de andra två i handeln just nu förrän de tryckts upp på nytt så vet inte om jag ska låna den första på biblioteket innan jag börjar på den andra, för det förstör stämningen lite att läsa dem i oordning. De var mina favoritböcker när jag gick i sexan så det är total nostalgi för mig!

Nä, nu ska jag väl gå ner och se om det blir fika och Mamma mia snart!

Hoppas ni också haft en trevlig julafton!!!


Kommentarer
Postat av: Tina

Vilka mysiga julklappar du fått.

Nästa är ska jag önska mig en LP spelare, så jag kan lyssna på mina fantastiska skivor. Nu står dom mest och är snygga.

2008-12-26 @ 11:46:51
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0