Habitat utförsäljning och galenskaper

Engelska kedjan Habitat verkar ha beslutat sig för att dra sig ur Irland. De har stängt sina butiker både i Galway och Dublin och idag var det liquidation sale här, de i stort sett skänkte bort allting i hela butiken till halva priset eller mindre. Det ville vi ju såklart gå på, för Habitat har en massa snygga grejer som annars är rätt dyra, och turistbyrån ligger ju granne med dem. Men så jobbade vi ju, och vi upptäckte att det inte ens var någon ide att försöka gå dit på lunchrasten för kön ringlade sig längs hela gatan, runt hörnet vid Citylink hållplatsen och de fick släppa in folk i omgångar så att de inte skulle riva hela butiken!

Jaaa, alla älskar visst reor, då går det bra att köpa ett och annat som man annars aldrig ens funderat på att köpa eftersom det är så billigt! Folk blir helt galna och köar gladeligen i flera timmar. Typiskt att Galwayborna (och de i Dublin på sitt håll) bara kommer till Habitat för att handla när det är slutförsäljning, för nu förlorar staden en av mina favoritaffärer. Det är ju så nära man kan komma svensk design a'la Åhlens eller IKEA här. Jag köpte iochförsig inget där, utan brukade bara gå och kolla, eftersom vi redan har möbler och tallrikar och bestick i lägenheten (är alltid färdigmöblerat när man hyr). Men det är ju kul att kolla (så tänkte säkert alla andra också, och det var därför de fick stänga).

Jag kom äntligen dit runt 6 när vi stängde, för de var öppna till 8, men då såg det ut som om en orkan hade gått genom affären och det mesta var redan borta. Jag fick iallafall tag i en 30x40 cm ram till mitt collegebetyg för 13 euro (1/2 priset), två gula plastskålar och två gröna plastglas för 1.60 samt 2.50 euro styck. (1/2 priset) Sen fick jag ett par tjocka sugrör och långa latte skedar gratis för de hittade inte hur mycket de kostade.

Jag köpte även ett set med olika tavelkrokar och skruvar för att hänga saker.
Pratade med en ca 50 årig kvinna, av den generation av Irländare (den sista) som fortfarande alltid börjar prata med folk de inte känner i kassaköer, på bussar etc. bara för att de inte har något annat för sig. Seans mamma är också av den generationen ;)

Hon gjorde iallafall den sega väntan i kassakön lite mer uthärdlig :D

Nu väntar jag på Sean som just slutade jobbet nu klockan 21.00 så vi kan kolla på 2001 a space odyssey som jag laddade ner för ett tag sedan men inte hunnit kolla på. Jag har sett den förr, men minns inte så mycket. Jag gillar sci-fi!

Det har blivit regnigt igen efter ett par relativt soliga dagar, just nu när det är festival ute i Gort. Heter "Life festival" och är nog något av en hippie festival, på planscherna har det stått mycket om "relax, good vibes, celebration of life" etc, så det blir nog mycket röka där ute i Gort skulle jag tro ;) Är inga band jag känner igen heller, men några av mina jobbarkompisar känner en massa folk som ska gå.

Utställningen i Dublin öppnar tisdag den 15. jag är ledig lördag-onsdag middag, så jag har funderat på att åka till Cork på lördag, sen till Dublin på måndag eftermiddag och sedan hem onsdag morgon. Det beror dock en del på vädret, om det ska regna hela helgen så åker jag nog inte till Cork... Blir det säkert då!

Jobbigt med bussen iallafall. 3,5 timmar drån Galway till Cork, sen 4,5 timmar därifrån till Dublin. Kostar dock bara 9 euro med buss till Dublin och 39 med tåg, som tar 3 timmar, så jag tycker inte att 1,5 h är värt 300 kr...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0